תרגיל מס' 1 בדיני קניין - שיתוף ובתים משותפים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1283
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

               ה                                                       סמסטר א' תשע"ב, 2011
דיני קניין – תרגיל (שיתוף ובתים משותפים) קראו נא בעיון את ההנחיות שלהלן ומלאו אחריהן בקפדנות:
1 .     עבודה שלא תוגש במועד לא תתקבל! שימו לב: אישורים חריגים במקרה של מחלה, מילואים וכיוצ"ב יש לקבל מראש ולא בדיעבד. בקשות יש להגיש למינהל הסטודנטים בקריה (ולא לסגל הקורס).
הגשה: את העבודה יש להגיש דרך אתר האינטרנט של הקריה ובהתאם להנחיות ולמועדים שבאתר.
2 .     פרטים מזהים: לעבודה יש לצרף דף שער ובו יופיעו: 1) שם הקורס ונושא העבודה.
 2) מספר ת"ז (אין לציין שם!). שימו לב: ללא פרטים אלו לא תתקבל העבודה.
3.     היקף העבודה לא יעלה על 3 עמודים A4. היקף זה כולל הערות שוליים (הפניות לחוק, לפסיקה ולספרות משפטית). שימו לב: חריגה מהיקף זה תפגע בציון העבודה!
4 .     צורה. העבודה תודפס ברווח של שורה וחצי לפחות בין השורות (גופן David, גודל גופן 12). חובה להותיר שוליים סבירים משני צידי העמוד. הקפידו להותיר בידיכם העתק מהעבודה ושמרוהו עד לקבלת העבודה הבדוקה לידכם.
5.     סימוכין וציטוט אחיד. העבודה תבוסס במידת האפשר על מקורות רלבנטיים (חקיקה, פסיקה, ספרות). האסמכתאות יובאו בהערות שוליים (בתחתית העמוד הרלבנטי). באזכור המקורות יש להקפיד על כללי הציטוט החדשים כפי שניתן למצוא באתר האינטרנט של הקריה או באתר הקורס. העדר אסמכתות או ציטוט לקוי של המקורות יביאו להפחתה בציון העבודה.
6.     יש להתייחס לטענות הצדדים גם אם לא נשאלתם על כך מפורשות! במידה וישנן מס' חלופות משפטיות – יש לציין את כולם.
7.     העבודה הינה אישית בלבד. במקרים של חשד להעתקות יועלו סטודנטים לוועדת משמעת! רשימת אסמכתאות:
הפרקים "שיתוף" ו"בתים משותפים" לרשימה הביבליוגרפית בקורס.
שאלה 1
עיר הקודש "קריית אפרים" היא עיר של תורה וגמילות חסדים. בעיר חיים בצוותא זרמים דתיים שונים המנהלים, בדרך כלל, חיים הרמוניים. בבניין שבו 3 דירות המצוי ברחוב משה רבינו, רכשו 3 אברכים צעירים, אברהם, יצחק ויעקב, דירת מגורים כ"א. הבניין רשום בפנקסי רישום המקרקעין כבית משותף וכל אחד מהרוכשים הנ"ל רשם בפנקסי המקרקעין את זכותו כבעלים על הדירה הספציפית שרכש.
לאחרונה החליט אברהם, המתגורר בקומה הראשונה, לשנות את הייעוד של דירתו על מנת שתשמש כ"כולל" (ישיבה) לבעלי תשובה מחסידות ברסלב. מפאת צפיפות הדירה העמיד אברהם בכניסה המשותפת שולחן וכסאות שעליהם הציב דרך קבע שתיה חמה וכיבוד. בנוסף לכך, כדי לאפשר לאברכים לצאת לגינה שבחלק האחורי של הבניין, פרץ אברהם פתח בקיר והתקין שם דלת. ימים ספורים לאחר תחילת הפעילות של ה"כולל", גילה יעקב, לתדהמתו, שאברהם מתיר לתלמידי ה"כולל" להחנות את רכביהם בשטח שאברהם ויצחק הכשירו לצורך החניית רכביהם (ליעקב אין רכב).
יעקב פנה לאברהם באופן מיידי והביע את התנגדותו הנחרצת לשינוי הייעוד של דירתו ולכל הפעולות שבהן נקט אברהם. בתגובה הודיעו אברהם כי פריצת הפתח האחורי נעשתה על דעת יצחק. עוד הוסיף אברהם וטען שאחת החניות הוצמדה לדירתו וכי 2 החניות הנותרות מהוות חלק מהרכוש המשותף. בנסיבות אלה סבור אברהם שכל אחד מהדיירים רשאי לעשות בהן שימוש, ובכלל זה להתיר לאורחיו לחנות בהן.
דונו בטענות שכל אחד מהצדדים יכול לטעון לכאן ולכאן! הסבר, נמק והבא סימוכין לטענות המועלות. שאלה 2
בסמוך לבניין של 3 האברכים מצוי מגרש שאותו רכשו ביחד שרה, רבקה, לאה ורחל, לצורך הקמת בית משותף (שרה ורבקה שילמו ביחד 60% מדמי המגרש, והיתרה שולמה ע"י רחל ולאה). המגרש עומד שומם מזה מספר שנים, לאחר שלא עלה בידיהן לגייס את הסכום הדרוש לבנייה. באביב האחרון הגיעו שרה ורבקה למגרש רחב הידיים, במספר הזדמנויות, וערכו בו פיקניקים. בקיץ, ולפתע גילו השתיים כי המגרש מגודר, וכי רחל ולאה מקיימות בו קייטנה לילדי הסביבה – והדבר עורר את חמתן של שרה ורבקה.
דונו בטענות שכל אחד מהצדדים יכול לטעון לכאן ולכאן! הסבר, נמק והבא סימוכין לטענות המועלות. בהצלחה!!!                                                                                     סמסטר א' תשע"ב, 2011