סמינר מחקר שנה ג'

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה בדק את הקשר בין המשתנים מידת דתיות, גיל ומגדר לבין תפיסת הלקוח את עצמו במשבר, ואת תפיסתו את מקצוע העבודה הסוציאלית כבעל ערך כאשר הוא בשעת משבר. המדגם כלל 132 לקוחות אשר מקבלים סיוע מעובדים סוציאליים בשירותים שונים באזור הצפון. הנתונים נאספו באמצעות שאלונים מובנים, שחולקו על ידי כ-20 סטודנטים שנה ג' לעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה בשנת 2006. מן המחקר עלה כי לא נמצא קשר בין מידת הדתיות וגיל הלקוח לבין תפיסתו את מצבו כמשברי. לעומת זאת, נמצא קשר מובהק בין מגדר הלקוח לבין תפיסתו את מצבו כמשברי. נמצא כי נשים תופסות את המשבר כעוצמתי יותר לעומת גברים. נוסף על אלה, לא נמצא קשר בין תפיסת הלקוח את עצמו במשבר לבין תפיסתו את מקצוע העבודה הסוציאלית כבעל ערך.
לאור תוצאות מחקר זה מוצגות המלצות למחקרים נוספים בנושא. מבוא
מדינת ישראל חוותה כקהילה וכפרטים רצף של משברים מאז הקמתה ועד היום, משברים כלכליים, משברים כתוצאה מהגירה, משברים שנובעים מהזדקנות האוכלוסייה, משברים ביטחוניים ועוד. ההתמודדות עם משברים מהווה חלק מרכזי בחיינו, והשאלה מהם הכלים ומה התנאים המקדימים שמסייעים בהתמודדות ומשפיעים על תפיסת המשבר היא שאלה משמעותית לדעתנו. מתוך כך עולה צורך לחקור ולהעמיק לתוך תופעה זאת.
העבודה הסוציאלית מזמנת לעיתים תכופות לקוחות אשר שרויים במצבי משבר. בבואנו לעמוד את נקודות הכוח והחולשה של האדם שבמשבר אנו מסתמכים על גורמי מגן וגורמי סיכון כגורמים משמעותיים בהתמודדות.
אחריותנו כעובדים סוציאליים לסייע לאנשים במשבר מתוך הסתמכות על חומר מחקרי.
חוקרים שבדקו תחומים כגון: גיל, מין ודת ציינו שקיים מחסור במחקר בתחומים אלו. לדוגמא פרגמנט (Pargament, 2002), מציין  במאמרו שקיים דיון בשאלת התועלת של הדת לאיכות החיים של בני אדם, יחד עם זאת למרות שחלק מהויכוח מתנהל בין אנשי מדע, קיים ידע אמפרי מצומצם בנושא וקיים צורך רב במחקרים נוספים.
באופן קונקרטי, לא מצאנו מידע מדעי שמתייחס ללקוחות המקבלים את שירותיהם מעובדים סוציאליים. מחקר זה יאפשר הבנה טובה יותר של תפיסת המשבר בקרב אוכלוסייה שנתפסת כחלשה וככזו שחוותה משברים שונים.
לדעתנו, העמקה והרחבת המחקר המדעי בתחומים אלו, עשויה להביא תועלת מעשית רבה בהתמודדות של אנשים עם משברים ולשפר את יכולתנו כאנשי טיפול לסייע לאנשים אלו.