סיכום קורס - ליקויים מוטוריים וחושיים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4488

תקציר העבודה

התפתחות – שינוי לשם רכישת יכולת. התפתחות = תפקוד, עשייה אקטיבית. ילד שהתפתח משמעו ילד שעושה היום משהו שלא עשה מקודם.
התפתחות תקינה:
– הבשלה של מערכת העצבים המרכזית והפריפרית – מרכזים נמוכים חייבים לעבור תהליך של הטמעה אחרת ישארו ברמה של תנועות ראשוניות.
– קוד גנטי – התפתחות תקינה של מערכת החושים – ניסיונות וגירויים בתוך הסביבה.
תחומי התפתחות:
* מוטוריקה גסה (גפיים עליונות, גו, גפיים תחתונות) – – – מטרה תפקודית: הליכה, ריצה.
* מוטוריקה עדינה (ידיים, רגליים, פה) – – – מטרה תפקודית: מטלות יומיומיות, אחיזה, כתיבה.
* שפה ודיבור – – – מטרה תפקודית: תקשורת (מילולית וגופנית).
* התנהגות וסוציאליזציה – – – מטרה תפקודית: קודים חברתיים.
* משחק – – – מטרה תפקודית: יכולת חיקוי, משחק משמעותי.
התפתחות סנסור-מוטורית:
תהליך של שינוי בכל ממדי ההתנהגות (המוטורי, ההכרתי והרגשי-חברתי) הנמשך כל החיים.
ההתמקדות היא בהתפתחות מערכת החושים: קינסתטי, שיווי משקל, טעם, ראיה, שמיעה וריח, ויחסי גומלין עם הסביבה.
התפתחות סנסור-מוטורית = דיאלוג תחושתי/חושי – תנועתי.
הגוף קולט גירויים מהסביבה בחושים ומגיב בצורה תנועתית.
על מנת שהעצבים יבשילו ויגיבו תנועתית צריכים להיות גירויים מהסביבה ושינויים בעקבותיהם.
התפתחות דינאמית המתרחשת כל הזמן – כל החיים ובהתאם לכל גירוי. אינטגרציה סנסור-מוטורית:
 היכולת של המע"מ לקלוט אינפורמציה מהחושים, לארגן את האינפורמציה במרכזים הגבוהים ולהגיב בהתאם.
תכלול חושי-תנועתי. מהי התפתחות תקינה:
ילד בעל התפתחות תקינה מתפקד ברמה מספקת לגילו ומשיג את אבני הדרך בכל תחום של התפתחותו. מספקת – "טוב מספיק", מתפקדת, יחסית לדרישות הסביבה (לא מספקת = מפריעה לתפקוד).
לדוגמא – בכתיבה. כל אחד כותב ומחזיק את הדף והעט בצורה קצת אחרת. כל עוד הילד מצליח לכתוב כנדרש, להעתיק ולהתמיד לאורך זמן – הוא ברמה מספקת. בסביבות שונות ישנה הגדרה שונה לתפקוד.
לכל ילד תבנית התפתחותית מיוחדת לו. תבנית זו מושפעת מהתכונות המולדות ומשרשרת בלתי פוסקת של אינטראקציה בין הילד והסביבה.
מע"מ (CNS) – מערכת עצבים מרכזית (חוט שדרה ומוח) מע"פ (PNS) – מערכת העצבים הפריפריאלית (גו וגפיים)    הגירוי נקלט על ידי הקלטן ומגיע למוח דרך מסילות עצביות.
2
סוגי מסילות:
* מסילות עצביות עולות Afferent (תחושתי) – קלט * מסילות עצביות יורדות Efferent (תנועתי) – פלט 7
חושים וקלטנים:
* קיניסתזה (היכולת לדעת את מיקומי במרחב ללא משוב של ראייה) – – – שרירים ומפרקים * שיווי משקל – – – המערכת הוסטיבולרית * טעם – – – פה * ריח – – – אף * שמיעה – – – אוזניים * ראייה – – – עיניים * מישוש (יחסי גומלין עם הסביבה) – – – עור גירוי – – קלטן – – מסילות עצביות (מע"פ) – – מע"מ – – עיבוד – – מע"פ – – תנועה …