הדילמה המוסרית הקיימת בין תמחור תרופות לבין הצלת חיים בארצות נחשלות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 9001
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא  -..        3
פרק
1 ': יצרניות התרופות וייצור תרופות עבור אפריקה –…       4
פרק
2 ':  הנגשת תרופות במדינות מדרום לסהרה –..
  13
               א. המחלות באפריקה -..   13
                ב. הנגישות הכלכלית לתרופות מדרום לסהרה …   22
פרק
3 ': אחריותם המוסרית של  יצרניות התרופות הבן-לאומיות-.  24
א.    מיתוסים מוסריים הקשורים בהנגשת תרופות חיוניות ..  24
                ב. ריסון חיצוני …  26
                ג. ריסון עצמי או קוד אתי    
2 9
סיכום     —  34
ביבליוגרפיה   .    35
תקציר הדילמה המוסרית הקיימת בין תמחור תרופות לבין הצלת חיים בארצות נחשלות בעבודה מוצגת הדילמה המוסרית הקיימת בין תמחור תרופות לבין הצלת חיים בארצות נחשלות. ההתמקדות של החברות המייצרות תרופות בהכנסות ורווחים איננה עקבית עם עולם  הטיפול הרפואי שבו חולים סומכים על הרופאים והמטפלים שיעשו את המיטב עבורם.  זאת משום שלחברות הבין-לאומיות המייצרות תרופות כדאי  להתמקד במחקר ופיתוח תרופות לשווקים גדולים ורווחיים מבחינתם ולאו דווקא לפתח תרופות לשווקים קטנים, המיועדות לטיפול במחלות טרופית, שתפגענה ברווחיות שלהם. במילים אחרות האינטרס של יצרניות התרופות הרב-לאומיות עלול להשפיע באופן שלילי על זמינות תרופות נחוצות להורדת התחלואה והתמותה במדינות נחשלות.
הגישה של החולים הנזקקים לתרופות מצילות חיים בעולם השלישי היא חלקית מאד בשל העלות הגבוהה של התרופות הקיימות ומוגנות פטנט.
יתר על כן יצרניות התרופות נמנעות מלפתח תרופות חדשות עבור העולם השלישי כנגד מחלות שפיתחו עמידות לתרופות ישנות משום שהצרכנים עניים ואין להם כוח קנייה. מעבר לכך מערכות הבריאות והתשתיות חלוקת התרופות  חלשות. כתוצאה מכך מדי שנה ים מיליוני אנשים נפטרים ממחלות ברות ריפוי. בעקבות מצב עניינים זה מושמעת בעולם בקורת כנגד יצרניות התרופות הגדולות; שכן מחירי התרופות היקרים פוגעים באחת מזכויות האזרח החשובות – הזכות להיות בריא. מאידך, חברות התרופות בגיבוי כמה ממשלות מערביות טוענות כי חוסר הנגישות לתרופות בעולם השלישי מקורו בעוני במדינות הנחשלות ובמערכת הבריאות הלא מפותחת שלהן. העבודה עוסקת בבעיתיות בהנגשה הכלכלית  תרופות לחולים באפריקה מדרום לסהרה, המחלות היחודיות לאזור זה המכונות "מחלות זנוחות", הבעיות המוסריות הקשורות בהתנהגות יצרניות התרופות-העפת רווחים על פני מלוי שליחות רפואית של הצלת חיים ובסיכום הצעה לשיתוף פעולה בין היצרניות, גופי סיוע בין-לאומיים והמדינות המתפתחות.