פסיכולוגיה בחינוך - או"פ 2012

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4659

תקציר העבודה

פסיכולוגיה בחינוך – מטלת מנחה מס' 13
גורמים חברתיים מחלקת כתיבה שנה א'
1 א'. הסבירו את המושגים עמדות, קונפורמיות, שיפוט מוסרי.
1.      עמדות: עמדה היא הערכה כוללת או קבועה ( באופן יחסי) בעד או נגד אובייקט או הסמל שלו. מחיי היומיום ומתוך ניסיוננו אנו יודעים כי לכל אדם יש יחס שונה לאנשים שונים, רעיונות שונים, התנהגויות שונות למצבים שונים. במילים אחרות, כל אדם נוקט עמדה כלשהי כלפי גירוי מסויים. אם כך, נכון לומר כי עמדה היא הערכה כוללת וקבועה שבעזרתה יש לנו נכונות להגיב באופן מסוים על גירויים. למושג "עמדה" כמה מאפיינים מרכזיים:
         א.        עמדות הן כלליות – עמדות מתייחסות לשלל מצבים, סמלים, בני אדם ועוד, ולכן הן כלליות. עמדה לרוב אינה מתייחסת לאירוע ספציפי.
         ב.         עמדות תלויות בעוצמה ובחשיבות של הנושא -יש לנו עמדות כמעט כלפי כל נושא, אך הן שונות זו מזו בחשיבותן ובעוצמתן. מן הסתם לאדם יהיו עמדות מועצבות וחד משמעיות כלפי נושאים שיותר קרובים לליבו, תחומי העניין שלו או תחום העיסוק שלו. לדוגמא: פעיל בארגון איכות הסביבה ינקוט בעמדה מוצקה יותר לגבי כביש אגרה שנבנה בצפון הארץ ועובר דרך שמורות טבע מוגנות. לאותו פעיל גם יהיה חשוב יותר להשמיע את דעתו מאשר לאותו אדם שנושא זה פחות בוער בחשיבותו.           ג.         עמדות הן יציבות – בדרך כלל, עמדות הן יציבות (אך ייתכן שהן ישתנו). אם נחזור אל אותו פעיל בארגון איכות הסביבה , סביר להניח כי עמדתו כלפי נושאי איכות הסביבה תהינה קבועות לאורך זמן ממושך.
  לעמדה שלושה מרכיבים: הכרתי, רגשי והתנהגותי: ·        הכרתי (קוגניטיבי)- כולל את כל מערכת השיקולים והטיעונים הרציונאליים המרכיבים את היחס כלפי האובייקט.
·        רגשי- כל אובייקט מעורר באדם רגש כלשהו. עפ"י התיאוריה הפסיכואנליטית, האדם מבקש לעצמו הנאות, עמדה מורכבת מן הצורך להגדיר האם אובייקט מסוים עשוי ליצור עבורי עונג או נזק. אובייקט מהנה ייתפס כמושך ואילו אובייקט מזיק ידחה.
·        התנהגותי- הקשר בין העמדה הרגשית או ההכרתית לבין התנהגות האדם. ישנו ויכוח כלפי השאלה: מה .
קונפורמיות : ניתן להגדיר קונפורמיות ככניעה ללחץ חברתי. כניעה זו נובעת משכנוע ושינוי עמדות והזדהות עם קבוצת השווים. הפרט הוא יצור חברתי ועל כך הוא מושפע מהקבוצה החברתית אליה הוא שייך. הוא מבקש תמיד את הערכתם של בני קבוצתו: רצונו לזכות בתגמולים ולהימנע מעונשים. רצון זה יוצר לחץ חברתי, שאינו תמיד מפורש, אך הוא גורם לנאמנות גבוהה לקבוצה- דבר היוצר לעיתים קרובות קונפליקט בין עמדותיו של הפרט לעמדת הקבוצה.
הקונפליקט והצורך …