דפוסי האזנה לרדיו במגזר החרדי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6758
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

שאלת המחקר שהנחתה את מהלך העבודה- מבניית המתודה, דרך איסוף הנתונים ועבור בניתוחם, היתה מהם דפוסי ההאזנה לרדיו בקרב הציבור החרדי, ובאיזו מידה התכנים העומדים לרשותם במדיה זו מספקים את צרכיהם ורצונותיהם- או לחילופין, זקוקים לתוספות וגיוונים על מנת לענות על הביקוש. שאלת המחקר המשנית הנגזרת משאלה זו, ויש לה מקום גם במחקר המשכי בעתיד, היא, אם אכן קיים צורך שלא מקבל מענה בתכנים אחרים- מהם אותם תכנים שציבור זה שואף לספק לעצמו.
שאלות אלה לא זכו כמובן לתשובות חד משמעיות, ואין בהיקפה של עבודה זו להעיד על הכלל. עם זאת, מסתמנים מספר ממצאים עקביים שמאפשרים להגיע לתובנות בנושא, ולפתוח פתח להשערות מחקריות חדשות, בפרט עם חיבורן למחקרים מגוונים בתחומים משיקים.
משאלות המהות- הסכמה עם היגדים, עלה בהתייחס לשאלת המחקר המקורית כי  ההיגד שהובעה כלפיו רמת אי ההסכמה המוחלטת הגבוהה ביותר, הוא זה שטען לכאורה כי הנשאל מרוצה מהתכנים שהוא מקבל מתחנת הרדיו החביבה עליו, וכי אין לו צורך בתכנים נוספים. משמע- רוב של הנשאלים טען כי למעשה יש לו צורך בתוכן נוסף, וכי התוכן גם בתחנות המושמעות ביותר עדיין איננו אופטימלי. שאלות הבעת הדעה משלימות מסקנה זו עם הדיוק כי מורגש חוסר בכמות התכנים, ולא באיכותם או ברמת האיזון שהם מציגים- חסר היצע.
הממצאים מאפשרים לנו לענות ברמה ראשונית גם על שאלת המחקר המשנית, היות ונראו העדפות ברורות למדי מבחינת סוג התכנים הנצרכים ברדיו: שיעורי תורה ומוסר, וכן מוסיקה חסידית, בהפרש מסוגי תוכן אחרים.
על כן יהיה נכון לפתח עבור הציבור החרדי פורמטים חדשים של תוכן מתחומי עניין אלה.