עבודה בדיני עונשין בנושא יסוד עובדתי ויסוד נפשי – 'הטובות לטיס'

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2172
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

עבודה בנושא יסוד עובדתי ויסוד נפשי 'הטובות לטיס' ב-29 בדצמבר התקיים בבסיס חיל האויר בחצרים, 5 דקות מבאר שבע, "מסדר הכנפיים" המסורתי, שציין את סיום קורס הטיס ה-163 של חיל האוויר. אל הטקס הגיעו, בין היתר, שר הביטחון והרמטכ"ל (בשל עסקת קניית מטוסים מארה"ב, שהו מפקד בסיס חצרים ומפקד חיל האוויר בוושינגטון ולא הגיעו אל הטקס). את קורס הטיס סיימו בהצלחה לא פחות מחמש בוגרות, מספר הבנות הגבוה ביותר שסיימו אי פעם את המסלול היוקרתי. צמרת (29) היא אחת הנשים שסיימו את הקורס והמבוגרת ביותר מבין המסיימים. בהזמנות שנשלחו בדואר אל משפחות המסיימים נכתב, בין היתר: "סיום טקס קורס טיס מס' 163 ייערך בשעה 12:00 בשטח מסלול המראה מס' 5. השהיה מותרת בשטח זה בלבד, וכל יתר שטח הבסיס אסור לכניסה בתכלית האיסור. הכניסה למתחם הטקס מותנית בבדיקה ביטחונית ובהצגת תעודת זהות. בשל מגבלות 'בטחון שדה' לא תותר הכנסת מצלמות לשטח הבסיס (הטקס יצולם על ידי אנשי 'דובר צה"ל' והסרט יועלה לאתר חיל האויר באינטרנט לנוחות המשפחות)". צמרת – אישה דתיה, אמא לילד בן שלוש, ששימשה קצינת קשר בקבע בפיקוד הצפון – החליטה אחרי שבע שנות שירות קבע לנסות ולהגיע אל הקורס היוקרתי ואכן הצליחה לעשות כן, ואף לסיים בהצטיינות את הקורס. שלושה ימים לפני סוף הקורס בישר לה רופאה האישי, כי היא בהריון. צמרת מסרה המידע לרופא הבסיס ולמפקד הבסיס. לאחר ישיבה בנושא נכתבו בתיקה האישי של צמרת הדברים הבאים : "החיילת סיימה בהצטיינות את חובותיה כנדרש בקורס הטיס מס' 163
ורשאית להשתתף במסדר הכנפיים. עם זאת, עד לישיבה הבאה בעניינה, שתיערך בעוד תשעה  חודשים, לאחר הלידה, חל איסור חמור על צמרת לטוס. בתקופה זו תשמש צמרת כעוזרת קצין ההדרכה בבסיס".  בשל מחלת השפעת בה לקה רס"ר הבסיס, נקרא לביא (35), 'אזרח עובד צה"ל', לשוב בדחיפות לעבודתו ולסייע בהנחיית הטקס. לביא, שמאז הטיול להודו הפך למאמין אדוק בכת השאנטי (שדוגלת בערכי צניעות קיצוניים), מצוי מזה כשנה בהשעיה לאחר שירק לעבר אחת מחיילות הבסיס שהלכה בשיער פזור, בשל מה שהוא הגדיר "מראה של פריצות". לביא כמובן תמך באלה הסוברים, כי יש להפריד בין נשים לגברים מטעמי צניעות, ואף תכנן ליטול חלק בהפגנה למען הצניעות בארץ הקודש שיזמה כת השאנטי. לפני הטקס הובא לידיעתו של לביא, כי משפחת שלמה, משפחתו של אחד הטייסים המסיימים היא משפחה שחזרה בתשובה. לביא, שידע, כי משפחת שלמה תפעל על פי הוראת רב היישוב 'בית שמשון' בו היא מתגוררת, ותיאלץ שלא לצפות בטקס בשל נוכחות נשים במסדר הכנפיים ניגש עם תחילת הטקס אל צמרת ואמר לה : "אני מבקש שאת, כאישה דתיה, תצעדי בשולי מסלול הטיסה, במרחק שלושה מטרים מאחורי קבוצת הטייסים (הגברים) המסיימים. אם חברותייך יצטרפו אלייך מה טוב אבל את, כבת ישראל כשרה, היא העיקר בשלב ראשון".
צמרת, שממילא התקשתה כבר לצעוד ולעמוד בקצב של כל יתר המסיימים עקב הבחילות שתקפו אותה בשל השלב המתקדם בהריונה, שמחה על האפשרות להשתרך מאחור. צמרת, שידעה, כי הדבר לא יתקבל בהבנה על ידי חברותיה לקורס (בייחוד לא על רקע מה שאירע בשבוע האחרון בישראל) ניגשה אליהן ואמרה : "מאוד קשה לי לצעוד בגלל ההריון. ביקשתי אישור מלביא לצעוד יחד איתכן מאחור והוא אישר לי זאת". הבנות המסיימות שמחו על ההזדמנות לסייע לצמרת וחייכו בהסכמה. במהלך מסדר הכנפיים, בעת שהגברים סיימי הקורס צעדו על המסלול בראש ואחריהם, במרחק שלושה מטרים צעדו הנשים, צעק לפתע אחד הנוכחים "בושה וחרפה ! גם בצבא אין שוויון לנשים?". לפתע פרצה מהומה גדולה במקום. חלק מהנוכחים החלו להתעמת עם בני משפחת שלמה ואף תקפו אותם בעוד חלק אחר פורץ למסלולי הטיסה תוך קריאות גנאי. מספר אורחים רצו אל עבר מסלול מס' 4
הסמוך בדיוק בשעה שאחד מהמטוסים שנטלו חלק במטס לכבוד מסדר הכנפיים ביקש לנחות על המסלול. ברגע האחרון הבחין הטייס באנשים הרצים על המסלול והצליח לחמוק מפגיעה בהם אך איבד שליטה על המטוס והתנגש בסככת טיפול בה חנה מסוק "אפאצ'י" שיצא מכלל שימוש, והיה מיועד להישלח ל'מוזיאון חיל האוויר' בחצרים עוד לפני כחודש אך העברתו התעכבה. למרבה המזל, הטייס נפצע קלות בלבד אך מטוסו עלה באש והצית את הסככה ואת המסוק שבה שנשרפו כליל.
כל מהדורות החדשות של אותו היום פתחו בהקרנת צילומי וידאו מתוך אירועי מסדר הכנפיים. מתברר, כי בידי אחד המוזמנים נותר מכשיר הטלפון הנייד ובאמצעותו הוא צילם את כל המהומה. בעקבות השידור החלו עוד באותו ערב לצאת לרחובות הערים מפגינים רבים. בתל אביב, המפגינים החלו לצעוד מכיכר רבין אל עבר 'הקריה' שם יידו לעבר הבניין בקבוקי תבערה. כן הוצתו מספר כלי רכב צבאיים ואף תחנת משטרה אחת בצפון הארץ.
גם כל מהדורות החדשות בעולם דיווחו על האירוע בהרחבה ומספר מדינות אף ביקשו להעלות הצעה לגינוי ישראל בגין הפליית נשים ופגיעה בהן.
24 שעות לאחר מכן כבר היה לביא עצור בידי המשטרה. לביא תיאר את כל אשר אירע והתיק הועבר לעיונו של התובע אשר התלבט האם ניתן להרשיע את לביא בעבירה (הדמיונית) לפי סעיף 880 לחוק העונשין, התשל"ז – 1977, ובאיזו חלופה. וזו לשונו של סעיף 880 הנ"ל :
"עובד ציבור שבכוונה מדיר בפומבי במהלך טקס צבאי איש צוות אויר, דינו מאסר חמש שנים. עשה כן מתוך הפליה על רקע מין דת או גזע – דינו מאסר עשר שנים. הביא הדבר לנזק לנכס של המדינה או לתדמיתה, דינו – מאסר שתים עשרה שנים".
לעניין סעיף זה 'טקס צבאי' : טקס בהשתתפות חיילי צה"ל ובנוכחות מפקדה הישיר של היחידה העורכת את הטקס".
הנחיות כלליות        1.         נא לנתח את היסוד העובדתי והנפשי בעבירה, וכן את כל הסוגיות המתעוררות באירוע.
       2.         אורך העבודה לא יעלה על שלושה עמודים מודפסים בכתב DAVID, גודל 12, שוליים ברוחב של 3 ס"מ לפחות, עם רווח של שורה וחצי. חריגות לא תקראנה.
       3.         יש להגיש את העבודות למזכירות לא יאוחר מיום 16.1.12, עד השעה 23:55. עבודות שתוגשנה באיחור לא תיבדקנה.