פרה סמינריון בנושא "בידול – In or Out"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4177
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 .
מבוא  1
2 . משאבים, יכולות ויכולות ליבה  3
2 .1. שרשרת הערך. 3
2 .2. היעד – בידול. 4
2 .3. מרכיבי הבידול. 5
2 .4. טופולוגיה גנרית של פורטר. 6
2 .5. יתרון תחרותי – מנהיגת עלויות מול מנהיגת בידול. 7
3 . בידול הלכה למעשה  9
4 . חדשנות מול שמרנות  10 5. דיון וסיכום  11
6 . ביבליוגרפיה  13

1 . מבוא
ניהול אסטרטגי הוא התהליך שבו הארגון ומנהליו קובעים מהן מטרות הפירמה שהם מייצגים ומתווים את הדרך להשגת המטרות הללו, כשהמטרה הראשונה בחשיבותה היא השאת ערך הפירמה לבעליה. תכנון זה הינו תהליך המורכב ממספר אסטרטגיות, אשר במשולב נועדו לסייע בידי החברה להתחרות בשוק המקומי ו/או הגלובלי, בהתאם לאופי פעילותה.
ישנם מספר יתרונות לקביעת דרך הניהול האסטרטגי: ·         הארגון כיישות אחת, כמו גם העובדים כפרטים בארגון, מקבלים תחושה של כיוון. ·         ישנה תוכנית אב, מטרה שאליה שואפים, וצעדים שיש לנקוט כדי להשיגה, וכך נמנעת סטייה מהמטרה.
·         תהליך הניהול הופך יותר עקבי בתוך מסגרת מוגדרת של תוכנית אסטרטגית.
·         נקבעים מדדי הצלחה ואמות מידה לצורך בקרת הביצוע.
ארגונים ומנהלים החושבים באופן אסטרטגי מביטים קדימה למה שעליהם להשיג בטווח הבינוני והרחוק. הם מודעים לעובדה שעסקים, בדומה למנהלים, צריכים לתפקד היטב בהווה כדי להצליח בעתיד.
אולם, הם מתמקדים יותר בנושאים הרחבים שלמולם הם ניצבים והכיוונים הכלליים בהם ילכו, כדי להתמודד עם נושאים אלו ולהשיג יעדים לטווח ארוך. ניהול אסטרטגי הוא ניהול עם חזון, המתמקד ביצירת רעיונות בדבר הכיוון בו ילך הארגון. אולם, ההחלטה כיצד לבצע את המימוש בפועל היא גם מנת חלקו של הניהול האמפירי.
ההתמקדות בתהליך הניהולי צריכה להתבצע בעיקר בהגדרת משימת הארגון והאסטרטגיות שלו. אולם, שימת לב ניתנת גם לבסיס המשאבים הדרוש כדי להבטיח הצלחה. יש לזכור תמיד כי אסטרטגיה היא האמצעי ליצור ערך. למנהלים החושבים באופן אסטרטגי תהיה תפיסה רחבה וארוכת טווח יותר לגבי הכיוון בו ילכו. אולם, הם גם יהיו מודעים לעובדה שהם אחראים לתכנון כיצד להקצות משאבים להזדמנויות התורמות ליישום האסטרטגיה. הם גם יודעים שהשלב הבא הוא אחריות לניהול הזדמנויות אלו בדרכים שיוסיפו ערך משמעותי לתוצאות שתשיג החברה.
בעבודה זו אתמקד בחברות שבחרו באסטרטגיית בידול במטרה להגיע ליתרון בר קיימא על פני המתחרים. בידול מוגדר כמערך של הבדלים משמעותיים המייחדים את הצעת הפירמה (המוצר או השירות המוצעים על ידה) כנגד הצעות המתחרים. בכדי להשתמש באסטרטגית בידול, יש צורך בקיום שלושה תנאים היוצרים הטרוגניות:
1.      היצרן צריך להראות שהוא שונה משאר המתחרים.
2.      הצרכן צריך להבין את השוני.
3.      הצרכן יהיה מוכן לשלם את הפרמיה עבור השוני.
אבחן כיצד בחירה באסטרטגיית בידול מסייעת ביצירת יתרון תחרותי בר-קיימא המביא למדדי רווחיות גבוהים יותר, או שמא בידול הוא רק אסטרטגיה שפירמות מסויימות נוקטות בה בלית ברירה, אם משום שאין בכוחן להתחרות בחברות הענק, אם משום שאין להן מעוף, חזון או משאבים מספיקים.
המשתנה התלוי יהיה, אם כן, ביצועי הפירמה, שיקבל את הערכים כישלון, כושר הישרדות, צמיחה חלשה, צמיחה חזקה (הצלחה).
המשתנה הבלתי-תלוי יהיה הבידול – סוג הבידול (מוצר, שירות) ועצמת הבידול (כל קו המוצרים של החברה, חלק מקווי המוצרים, בידול לזמן מוגבל, בידול כאסטרטגיה נצחית).
השערת המחקר תהיה "מידת ההשפעה של מרכיב הבידול על ביצועי הארגון". אנסה להראות כי יישום מוצלח של אסטרטגיית בידול נותן בידי הפירמה את אפשרות לקבל תשואה מעל לממוצע, למרות נוכחותם של כוחות תחרותיים חזקים. השערת מחקר זו תיענה באמצעות סקירת מאמרים אקדמיים מבוקרים, שפורסמו בסוף  העשור הראשון של המאה ה – 21, ומבוססים על מחקרים שנערכו בתחום.