מעורבות הורים במערכת הבית ספרית כפונקציה של תקשורת ופתיחות ושל רקע ההורים.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8211
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

לפי פלד דניאל ,רוזנבלט זהבה,2003,:"על אף הגישות השונות מסכימים רוב החוקרים שתרומת הורים היא משמעותית הן לאפקטיביות הבית ספרית והן להצלחת התלמידים"  בין הגישות הרבות מופיעה הגישה המתמקדת באקלים הבית ספרי הקיים.פלד ורוזנבלט חקרו את הקשר בין באקלים הקיים בבית הספר לבין מעורבות הורים בו,ובנוסף בדקו את השפעת האקלים האתי על גורמים נוספים המקושרים למעורבות הורים, כגון מידת השפעה ואמון הקיימים בבית הספר.
המחקר כיוון לחקור את הקשרים בין מערכת הערכים בבית הספר ובין מעורבות ההורים.
מכטר א.,2001, בדק במחקרו את מניעי מעורבות הורים בבתי ספר קהילתיים בישראל. הוא מציין כי כבר בשנות השבעים ההורים בישראל הבינו כי זכותם להציג למערכת החינוך תביעות ולבקרה.
במחקרו , ישראלאשווילי משה,2002,מדבר על הקשר שבין הורים ובית הספר, ומציין שמחקרים רבים שדנו בנושא העלו כי כאשר מקיימים עם ההורים קשר בצורה מושכלת וחיובית הרי שהוא משמש כבסיס חשוב ביותר להצלחת התלמיד/ה בלימודים.
שאלת המחקר נבדקה באמצעות העברת שאלונים תוך כדי ראיון עם חמישה הורים,דהיינו בשיטת ראיונות.
ערכתי חמש פגישות אישיות לצורך כך עם חמישה הורים משלוש בתי ספר שונים חמש. השאלון בו השתמשתי העלה שאלות לגבי אופן תפיסת ההורים את חשיבות המעורבות שלהם במערכת הבית ספרית,את האופן בו החלה מעורבותם בה,הקשיים בהם הם נתקלים במעורבותם ,מה הם משאלותיהם לשיפור המעורבות וכד' תשובותיהם של ההורים שימשו אותי לצורך הסקת מסקנות לגבי הקשר שבין הרקע
של ההורים ומידת התקשורת והפתיחות הקיימת במערכת הבית ספרית ובין מידת המעורבות של ההורים בה..
בעבודת המחקר של השתמשתי בשאלון כבכלי המחקר. במסגרת המחקר ניהלתי חמישה ראיונות עם חמשת ההורים ,אותם תיארתי בסעיף הקודם כאשר הייתי מוגבלת בנכונות הורים להקדיש לי מזמנם לצורך כך.
המשתנים במחקר משתנים תלויים: (1) תקשורת ופתיחות  (2) רקע הורים.
משתנה בלתי תלוי: (1) מעורבות הורים במערכת הבית ספרית.
אחקור את תלותם של שני המשתנים במעורבות הורים במערכת הבית ספרית בהסתמך על השאלונים ותוצאותיהם וכן בהתאם לסקירת הספרות.
העבודה כוללת את השאלונים תוכן עניינים:
   –  פרק –     –  עמוד –       שער       תוכן עניינים
2
      מבוא
3-4
1 .                   סקר ספרות 5-11
2 .                   מתודולוגיה
1 2-13
3 .                   השאלון
1 4
4 .                   ניתוח ממצאי השאלון משפטים-18
5.                   מסקנות והמלצות
1 9-21
      ביבליוגרפיה
2 2
*     נספחים
2 3-32