שמות מתחם והפגיעה בקניין הרוחני

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9365
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

שמות מתחם והפגיעה בקניין הרוחני עבודה סמינריונית בסמינר קניין רוחני הפקולטה למשפטים                                                                                                                    תוכן עניינים
·         מבוא –. 3
חלק ראשון – זכות הקניין ·         זכות הקניין כזכות יסוד –… 5
·         מהו קניין רוחני? — 7
חלק שני – שמות מתחם וסימני מסחר ·         מהו שם מתחם? — 9
·         מהו סימן מסחר? -.. 11
·         האם שם מתחם יכול לתפקד כסימן מסחר? 12
·         הפרת סימן מסחר באמצעות שם מסחר – 14
·         החוק למניעת סחיטה ופיראטיות בשמות מתחם -… 16
·         נוהל הרישום של שמות המתחם בארה"ב .. 18
חלק שלישי – סכסוכים משפטיים ·         ישוב סכסוכי שמות מתחם באינטרנט -… 21
·         מנגנון פתרון הסיכסוכים בישראל –… 24
·         רישום שם מתחם בישראל -…
5 ·         הליכי בוררות בולטים 27
·         סיכסוכים משפטיים בישראל – 33
·         סיכום -… 38
·         ביבליוגרפיה 39
מבוא
בישראל, כבעולם כולו, חלים כל העת שינויים ותמורות בתחום שמות המתחם. שינויים אלה נובעים, בעיקר, מההתפתחות העצומה של הסחר הבינלאומי. חיי המסחר מתנהלים כיום באפיקים תקשורתיים ואינטראקטיביים מגוונים. אפיקים אלו מחדירים את המסחר כמעט לכל משק בית ברחבי כדור-הארץ.
לכל אתר באינטרנט יש כתובת אלקטרונית, הידועה כ , Name Domain -המזהה את בעל שם האתר כלפי שאר המשתמשים באינטרנט. הגלובליות של האינטרנט וקלות הנגישות שהיא מאפשרת לכמויות גדולות של מידע הפכו את האינטרנט, בין השאר למוקד פרסומי חשוב ממדרגה ראשונה.
לכן, יותר חברות נכנסות לעולם המסחרי הוירטואלי באמצעות אתרים באינטרנט. לאור החשיבות העסקית של האינטרנט, הפכה הכתובת האלקטרונית להיות יקרת ערך לחברות, בדיוק כמו שמותיהן וסימניהן המסחריים. כתובת אלקטרונית מוצלחת של חברה היא זו הכוללת את שמה המסחרי המוכר, כך שלקוחות פוטנציאליים יוכלו להגיע לאתר של החברה בקלות יחסית, באמצעות הקלדת שם החברה או סימנה המסחרי המוכר ביותר, תוך הנחה שהאתר הנמצא תחת אותו שם אכן יהיה האתר של החברה המבוקשת.
כיום ישנן כ20 – מיליון כתובות אלקטרוניות באינטרנט ברחבי העולם. על רקע צפיפות זו של כתובות ועל רקע החשיבות שלהן עבור חברות, הולכים ומתעוררים יותר ויותר סכסוכים משפטיים הנוגעים לשימוש בכתובות , ול"בעלות" עליהן.
במהלך העבודה, אנסה להתמודד עם הבעיה המשפטית הניצבת בפני אותם בעלי חברות ויחידים, אשר רשמו לעצמם סימן מסחרי שנתפס על ידי צד שלישי – דרך רישום שם המתחם. דהיינו, סיטואציה שבה בעל סימן מסחרי מבקש לרשום שם מתחם הזהה לשמו המסחרי, אך לפתע מגלה כי שם המתחם כבר בשימוש.
הדבר יגרום כמובן להתנגשות בלתי נמנעת בין בעל הסימן המסחרי, לבין המחזיק בדומיין אשר טוען שההחזקה נעשית בתום לב. מהן העוולות וכיצד ניתן לתקוף את המפר, קרי המחזיק בשם המתחם? והאם ניתן להתמודד עם בעיה זו באופן יעיל מחוץ לבית המשפט?כלל, האם אדם שמחזיק בשם המתחם הזהה לשמו המסחרי של אחר, הינו בגדר מפר? האם הוא זכאי להגנה כלשהי? אלו הן השאלות העיקריות שלהן אנסה לתת מענה בעבודה זו. ניתוח נכון של דיון זה, מחייב אותנו, ראשית לדון במספר מושגי יסוד. וכך אעשה. לאחר שנדון ונגדיר את מושגי היסוד הרלוונטיים להמשך, נעבור לדיון סביב אופן רישום שמות המתחם. לאחר מכן, אציג את הבעיה, היינו ההתנגשות המשפטית בין שם המתחם לסימן המסחרי, תוך מתן מספר דוגמאות המציגות את ההשלכות להתנגשות. בשלב זה, לאחר שהקוראים הכירו את מושגי היסוד והבינו מהי וממה נובעת ההתנגשות המשפטית, אעבור לדון ולנתח את העוולות המשפטיות, אשר מרביתן חוסות תחת חוק עוולות מסחריות, תשנ"ט – 1999, וכן אציג הצעות נוספות לפתרון הבעיה תוך התבססות על סיכסוכים משפטיים שהתרחשו בישראל.
הנחת המוצא בעבודתי היא, שבנושא מעין זה, אשר טומן בחובו פגיעה בקניינם של בעלי שמות המתחם, ראוי כי תינתן ההתייחסות הראויה לכלל היסוד לפיו "אין פוגעים בקניינו של אדם", בין היתר משום שאין חולק כי האפשרות לפגיעה שכזו עתידה לצוץ יותר ויותר בשנים הקרובות, לאור התחזיות הרבות אשר לפיהן המסחר האלקטרוני עתיד להגיע למחזורי קניות בסכומי עתק, ומכאן שילכו ויתרבו המחלוקות סביב Domain Names ובעיקר בכל הקשור למסחר, שיווק ופרסומות.