סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 93
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2358
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

ממ"ן
1 3 יח"בל שאלה
1 .
גלובליזציה – תהליך היווסדותה של הגלובליזציה החל אי שם בסוף המאה ה-19 כשאז היא התאפיינה בעיקר בקשרי מסחר ענפים בינ"ל.
ישנם הרבה דרכים להסתכל ולבחון את הגלובליזציה:   גילפין מציג עמדה ריאליסטית לפיה הגלובליזציה אינה אומרת כי המדינה פסה מהעולם. ניתן להסתכל על הגלובליזציה ככוח נוסף המניע את היחב"ל, יחד עם הלאומיות והרגיונליזם. ניתן להסתכל על הגלובליזציה כתהליך של הפצה והעמקה של יחסים כלכליים, חברתיים ותרבותיים החוצים גבולות לאומיים. עידן היסטורי, מזוהה עם תומס פרידמן. ניתן להסתכל עליה כעל שינוי מהותי של הכלכלה מדגם בינ"ל ולאומי לדגם עולמי, קושר את הגלובליזציה עם המהפכה הטכנולוגית. מדדים כלכליים: סחר, ייצור ודפוסי הייצור, השקעות פיננסיות, תקשורת גלובלית. יש הרואים בגלובליזציה כהתייחסות לעולם כיחידה אחת וקיומם של תהליכים כלכליים, תרבותיים ופוליטיים ללא כל זיקה לאזור גיאוגרפי מוגדר. יש את אלו אשר רואים בגלובליזציה כ"אמריקניזציה" ויש שרואים בה כסוף עידן המדינות.
הגורמים לגלובליזציה: שינויים טכנולוגים והתפתחות התחבורה. יש שיאמרו כי תופעה זו חוזרת אף לקולוניאליזם האירופאי. הסבר אחר הוא חלקות העוצמה במערכת וההגמוניה האמריקנית. וסיבה נוספת היא השינויים הכלכליים.
הדעות לגבי הגלובליזציה חלוקות.
קיימים אף פרדוקסים משום שהמתנגדים לוקחים חלק בגלובליזציה. ההשקפה נגזרת בעיקר מהפרדיגמה שהפרט מאמץ. מימדים של גלובליזציה: כלכלי – שהוא הבולט ביותר, חברות רב לאומיות, בורסות וכדומה. תרבותי – תרבות צריכה, מוסיקה, סרטים, אימפריאליזם מערבי תרבותי.
פוליטי – התפתחות מנגנוני ניהול על-מדינתיים, לא קיים, מימד בעייתי עקב קיומן של המדינות. טכנולוגי – אינטרנט, סלולר, טלוויזיה וכדומה.
לסיכום: הגלובליזציה היא התרחבות, העמקה של זרימה בינ"ל של תקשורת, כספים וסחורות, מידע להנהיג ליברליזציה בשווקים לאומיים וגלובליים מתוך אמונה שזרימות חופשית של סחורות, כספים, ומידע, יניבו תוצאה טובה בכל הקשור לרווחה אנושית .יש היוצאים נשכרים ממנה ויש היוצאים מפסידים. עם התרחבות הסחר וההשקעות התרחבו הפערים בין המדינות.
לדעתי שני הגישות, הראליסטית והליברלית משפיעות ותורמות לגלובליזציה.
כשהן בעיקר מונעות בהיבט הכלכלי כשהוא הפן המובהק ביותר של הגלובליזציה.
  הפן הליברלי (מסחרי, כלכלי, קפיטליסטי) – מעודד שווקים חופשים ומיעוט הגדלות על סחר פרטי וזרימת הון. המערכת הכלכלית הבינ"ל בימנו סדר כלכלי בינ"ל ליברלי- מבוסס על עקרונות שוק חופשי. מדינות תומכות בעקרון הליברלי, ממשלות אינן צריכות להתערב באמצעות ניהול סחר משום שהן נוטות לקבל החלטות מוטעות. הליברליזם מבוסס על שוק חופשי.
לדוגמה: שוק שהרעיון שלו הוא סחר, מפגש בין מוכרים וקונים. …