חוקת ארצות הברית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 10355
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

חירויות הפרט – מושגים:

1 776 – הצהרת העצמאות הצהרת העצמאות נוסחה עקב החלטת הבריטים לגבות מסים מאנשי המושבות לצורך מימון האימפריה הבריטית. כמו כן, הפרלמנט הבריטי חוקק חוקים וקבל החלטות שונות שמחייבות את אנשי המושבות לשלם לכתר הבריטי מסים לצורך מימון עניינים
שונים. עד מהרה החלו התנגדויות מצדם של אנשי המושבות, התנגדות בדמות הכרזה. הוחלט להינתק מן הבריטים, הביטוי לניתוק זה היה "הצהרת העצמאות" של המושבות שפורסמה בשנת 1776. הצהרת העצמאות היא למעשה קו פרשת המים היוצר את הניתוק בין המושבות האנגליות בצפון אמריקה, לבין בריטניה שלה הן היו שייכות. הצהרת העצמאות העניקה לכל אחת מן המושבות עצמאות. הצהרת העצמאות נוסחה ע"י חמישה אנשים, כאשר תומס ג'פרסון היה המשמעותי ביותר ותרם את התרומה הגדולה ביותר לנוסח ולתוכן ההצהרה. האמריקאים יוצרים את עצמאותם מתוך היותם בריטים. החלק הראשון של הצהרת העצמאות מפרט את הניתוק מבריטניה. החלק השני מפרט את ההסברים לניתוק, מנסחי ההצהרה מסבירים הן לבריטים והן לאוכלוסייה מדוע החליטו להתנתק. כמו כן, ניתן לראות בחלק השני של ההצהרה שתושבי המושבות הבינו שהשלטון הבריטי לא שומר על זכויותיהם כבני אדם לפי כך הם פועלים ע"מ להיות עצמאיים תוך ניתוק מבריטניה וכינון ממשל שיתאים להשקפותיהם ויביא אותם לידי ביטוי. הצהרת העצמאות באה לבטא את הניתוק מבריטניה תוך הבהרות לניתוק ובאותה הזדמנות לעצב את קווי האופי של האומה המתהווה, קווי אופי המושתתים על שמירה על זכויות הפרט וחירותו. בהצהרת העצמאות באות לידי ביטוי השאיפות של מימוש הזכויות שלהם כבני אדם שנשללו מהם תחת השלטון הבריטי, וההכרה בזכויות הטבעיות המגיעות להם כמו לכל אדם באשר הוא אדם. "אנו מאמינים שאין האמיתות הללו טעונים הוכחה": – האמיתות המוחלטות המבטאות את הזכויות הטבעיות לפיהן כל בני האדם נולדו שווים ויש להם זכויות טבעיות שהוענקו להם ע"י הבורא אשר לא ניתן לשלול אותם מהם. הזכויות הללו הן הזכויות הטבעיות לחיים, לחופש ולחתירה לאושר. ממשלות מוקמות בידי בני אדם בכדי לממש את הזכויות הללו. הסמכויות של הממשלות מוענקות להם ע"י הנשלטים כיוון שהם אלה שהקימו אותם וכאשר הממשל אינו ממלא כראוי את התפקיד שלשמו הוא נבחר, זכותו של הציבור לשנות את הממשל ולבחור בממשל חדש שיפעל ע"פ העקרונות של שמירה על זכויות הפרט וחירותו ואף יבטיח לממש את הזכויות הללו. כלומר, כאשר צורת הממשל נעשית מזיקה ופוגעת בזכויות הטבעיות של בני האדם זכותו של הציבור לבטל את הממשל ולבחור חדש. הכוונה למלך הבריטי, שמכיוון שהוא לא שמר על הזכויות הטבעיות של האזרחים, הם מתנתקים ממנו ע"מ שזכויותיהם הטבעיות ימומשו. הצהרת העצמאות ב1776- יצרה 13 מדינות חופשיות ועצמאיות אשר לכל אחת מהן בנפרד יש סמכויות ריבוניות. תחילה כל מושבה הלכה בדרכה שלה, קבעה לעצמה מוסדות שלטון עצמאיים ואף חוברה חוקה לכל אחת מ13- המדינות.
תקנון הקונפדרציה 1781
לאחר הכרזת העצמאות נוצרו 13 מדינות עצמאיות וריבוניות. מדינות אלו לא התאחדו תחת שלטון מרכזי אחד כיוון שההכרזה ביטאה באופן ברור את אי רצונן של המדינות בשלטון מרכזי, שמהניסיון שלהן הוא שלטון מדכא. כמו כן, האופי השלטוני של כל אחת מן המדינות היה שונה ממדינה למדינה ולכן לא הייתה להם שום סיבה להתאחד במיוחד לאחר שהשתחררו מעול של שלטון מרכזי. סיבה נוספת, המדינות הללו היו שונות מכל הבחינות: כלכלית, פוליטית, גיאוגרפית וכו'. ועוד ניתן להוסיף ולומר שלאחר הצהרת העצמאות ישנה תקופה שכל מדינה התכנסה בתוך עצמה ועסקה בסידור העניינים שלה. כל אחת מן המדינות הייתה חייבת ליצור לעצמה תשתית עקרונית חדשה בכדי להקים עליה את המבנה הפוליטי שלהן בכתב. על אף השוני בין המדינות ישנם מספר דברים משותפים ביניהם:
שונה:  ·         כל אחת מן המדינות מחוקקת לעצמה חוקה, כל אחת מסדרת לעצמה מגילת זכויות שפירושה לתקן את הבעיות מול האנגלים.
·         תוכן החוקה שונה ממדינה למדינה כך למשל סוגיית העבדות, יש מדינות שמעגנות אותה בחוקה ויש מדינות ששוללות אותה.
·         חלוקת הסמכויות שונה ממדינה למדינה וההשתתפות של הציבור בשלטון אף הוא שונה ממדינה למדינה.
משותף: למדינות הללו יש מורשת אנגלית משותפת, השחרור מהאנגלים נעשה ע"י כל המדינות יחד, לכולן יש פחד מפני שלטון מרכזי שכעת השתחררו ממנו.
לאחר מספר שנים של מדינות עצמאיות הן מקיימות לעצמן "תקנון …