איטליה הפשיסטית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2251
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

איטליה הפשיסטית, 1922-1939
האידיאולוגיה הפשיסטית:
עליונות המדינה: מדינה הפשיסטית מקיפה את כל תחומי החיים החומריים והתרבותיים. אין לאדם ערך מחוץ למסגרת המדינה.
כלומר המדינה נותנת ערך לחיי העם. על פי תפיסה זו כוחה ועוצמתה של המדינה הן המטרות העליונות של החברה, בעוד בני אדם הם רק אמצעיים להגדיל את הכוח ואת עוצמת המדינה.
מכאן שהשלטון המרכזי חייב לשלוט בכל תחומי החיים ואין מקום למחלוקות מול החלטות הממשל המרכזי. דבר שמנוגד למשטר הדמוקרטי המעודד ביזור הכוח השלטוני ומערכת של פיקוח וביקורת על החלטות הממשל המרכזי.
עליונות המנהיג: המנהיג הפשיסטי הוא מנהיג התנועה והמדינה, הוא מביא לידיי ביטוי את רצונה של המדינה ובסמכותו להכתיב לכולם מה לעשות. המנהיג (הדוצ'ה) הוא ביטוי רצון העם כולו וה' לכן כל החלטותיו הן נכונות. ולכן על כולם לציית לו ללא ערעור.  השאיפה לכוח, עוצמה ולחידוש האימפריה הרומית:  אורח החיים הפשיסטי הוא התכוננות מתמדת למלחמה, גם בעת שלום. על מנת לחדש את ימיי האימפריה הרומית ולהקים אימפריה איטלקית בכל חופיי הים התיכון.  לדעת מוסוליני הנכונות של העם האיטלקי ללכת למלחמה כדי להקים מחדש את האימפריה הרומית הוא ביטוי לחיים, ליצירה, למוסר לחיוניות. כלומר עצם המלחמה הוא ביטוי חיובי לחיים יצירתיים. השלום הוא ביטוי לניוון, לוותרנות שסופה מוות האומה המוותרת וחיים פוריים לאומה הכובשת. הגישה הכלכלית של הפשיזם: עושר הוא ביטוי לחריצות, חסכנות וכוח יצירה. אסור שהמדינה תיקח את הבעלות על המפעלים ועל האדמות לעצמה. אך עליה להתערב בחיים הכלכליים לטובת הצמיחה הכלכלית של המדינה.
בעיני מוסוליני הכלכלה בראש ובראשונה צריכה לשרת את האינטרסים של המדינה. נסיבות עלייתו של מוסוליני לשלטון:
1 . משבר כלכלי: אבטלה עצומה, תלות בחו"ל ביבוא מזון ופחם, אינפלציה גבוהה, ירידה עצומה בכוח הקנייה של הציבור.
2 . פחד ממהפכה קומוניסטית: הפועלים השתלטו על המפעלים החקלאים השתלטו על האדמות של בעליי האחוזות הגדולות ודרשו מהממשלה להלאים אותם. בסופו של דבר המפעלים והאדמות הוחזרו לבעליהם החוקיים. כמו כן, בבחירות הדמוקרטיות הראשונות ב1919- המפלגה הסוציאליסטית קיבלה את רוב הקולות והייתה יכולה להקים קואליציה עם המפלגה הפופוליסטית. בית המלוכה, ראשי הצבא, האצולה והעשירים פחדו ממהפכה קומוניסטית. רצו באדם חזק שיחזיר את הסדר הישן על כנו.
3 . משבר פוליטי: למרות שהשמאל הייתה הסיעה הגדולה ביותר בפרלמנט, עקב שיטת הבחירות החדשה שהייתה יחסית ללא אחוז חסימה גבוהה, הימין הצליח להקים את כל הממשלות שכיהנו בין 1919 עד 1922. אלו היו 5
ממשלות שהחזיקו מעמד זמן קצר בגלל חוסר היכולת להקים קואליציה יציבה. המעמד הבינוני דרש יציבות, סדר מישהו שייקח את העניינים
לידיים.
4 . אכזבת מתוצאות הדיפלומטיות של מלחמת עולם הראשונה: הציבור ובעיקר הצבא הרגישו מרומים מההסכמים שהממשלות הסכימו לחתום בורסאי. איטליה לא קיבלה את חופיי יוגוסלביה כפי שהובטח על ידיי צרפת ובריטניה בתחילת המלחמה. העיר האיטלקית פיומה הועברה לריבונו יוגוסלבית. גדודים לאומניים של הצבא השתלטו בכוח על פיומה והכריזו על צירופה לאיטליה הממשלה האיטלקית שלחה את הצבא המלכותי להחזיר את ריבונות העיר ליוגוסלביה. הציבור האיטלקי רצה בממשלה שיישם את השאיפות הלאומיות האימפריאליסטיות של העם האיטלקי. כיצד מוסוליני עלה לשלטון?
מוסוליני הייה בין מייסדיי התנועה הפשיסטית. המשותף לכל הזרמים הפוליטיים שהקימו את התנועה הפשיסטית הייה הרצון להחזיר לאיטליה כוח ועוצמה מדינית. אחריי הכישלון שנחלו הפשיסטים בבחירו של 1919, מוסוליני תפס את הנהגת התנועה ועיצב את האידיאולוגיה הפשיסטית וביקש לרתום את כל שכבות …
***ללא מקורות