השפעת הגירה על כישורים חברתיים ורגשיים בקרב ילדים

תקציר העבודה

תקציר השפעת הגירה על כישורים חברתיים ורגשיים בקרב ילדים
1 .      סקירה על היקף תופעת ההגירה והשפעות על כישורים חברתיים
2 .      סקירה וביסוס מסגרת תיאורטית של העבודה ·         ההתפתחות החברתית על פי Piaget, ·         בתיאוריה לעיבוד מידע חברתי Dodge (1986), , ·         ניתוח של כישורים רגשיים על פי Saarni (1999),
3 .      נושאים מחקריים לדוגמה: ·         השוואת מחקרים שעוסקים בהשוואת תחומים רבים בין ילדים מהגרים וילדים להורים מהגרים לבין ילדים מקומיים.
·         מחקרים הבוחנים פסיכופתולוגיה נוספת שנחקרה בהקשר ההגירה היא האילמות הסלקטיבית ((SM ·         השפעת הסביבה הלשונית ·         השפעת ההבדלים הבין תרבותיים
4 .      תיאור ניסוי לבחינת השערות העבודה :
·         שאלון לבדיקת כישורים חברתיים ·         שאלון לבדיקת הכישורים הרגשיים. ·         שאלון חדש מוצע לבדיקת מידת המרחק התרבותי בין ארץ המוצא לישראל.
מבוא
במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-20 יותר ממאה מליון אנשים היגרו ממדינה אחת למדינה אחרת.
במדינות מערביות רבות אחוז הילדים המהגרים בבתי הספר מהווה אחוז משמעותי מכלל התלמידים, נתון אשר נמצא בעלייה תמידית אף בשנים האחרונות (מתוך (1984, Aronowits .
ההגירה הינה תופעה בעלת קנה מידה עולמית, אשר הולכת ומתפשטת ואינה מדלגת אף על מדינת ישראל אשר מעצם היווסדה, משמשת כמדינת מהגרים. בשני העשורים האחרונים אנו עדים לעלייה משמעותית בהגירה במיוחד ממדינות בריה"מ לשעבר (מעל ממיליון עולים) ואף היום זרם ההגירה אינו פוסק. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "במהלך שנת 2002 עלו לישראל מעל ל- 9,000 ילדים, כ-2,500 מהם מתחת לגיל 5. הילדים העולים היוו ב-2002 מעל לרבע (27%) מכלל העולים. כמעט מחצית מהילדים העולים הגיעו לישראל ממדינות בריה"מ לשעבר, עוד כ-1,500 מארגנטינה, ומספר דומה מאתיופיה. כ-800 ילדים הגיעו מצרפת, וכ- 500 מארצות הברית" (מתוך הודעה לעיתונות 19.11.2003) . אנו משערים כי בין המשמעיות הרבות אשר יש להגירה עבור ילדים מהגרים ואף עבור ילדים שנולדו להורים מהגרים ישנן גם השפעות משמעותיות על הכישורים החברתיים והרגשיים של ילדים אלו.  ההתפתחות החברתית על פי Piaget, מתחילה בשלב הפרה אופרציונאלי, הכולל תפיסה קונקרטית ואגוצנטרית של הילד את עצמו ואת האחר.
לדעתנו, קבוצת השווים עלולה לשפוט באופן מוטה חברתית את הילד המהגר על בסיס מאפייניו החיצוניים כגון: מראה, לבוש, תסרוקת, מבטא, מראה ביתו של המהגר, מאכלים וכדו'.
Dodge (1986), בתיאוריה לעיבוד מידע חברתי, ניסה להסביר כיצד אנשים תופסים ומבינים את העולם החברתי ואיך באמצעות הסבר זה, ניתן יהיה לנבא התנהגות חברתית. בבסיס התיאוריה עומדות שתי הנחות יסוד, הראשונה היא כי ישנם תהליכים קוגניטיביים שבעזרתם האדם תופס את עולמו החברתי. השנייה היא, כי האדם יפעל באופן אקטיבי לחפש מידע שיעזור לו להבין ולהתמצא בעולמו החברתי בצורה אפקטיבית יותר.  Dodge טען כי ישנם חמישה שלבים לעיבוד המידע החברתי, כאשר כל שלב נעשה לרוב בצורה לא מודעת.
לדעתנו, השפעת ההגירה על תהליך עיבוד המידע באה לידי ביטוי החל מהשלב השני ועד לשלב החמישי והאחרון. תחילת ההשפעה בשלב השני, שלב "פירוש המידע", האדם נותן פירוש למידע שקודד בשלב הקודם, מייצגו באופן…