תרגיל סיכום במסגרת סדנת כתיבה עיונית עסקית על ועדת בכר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1868
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

נושא עבודה זו הינו השינויים שחלו בשוק ההון, בתחום קרנות הנאמנות, כתוצאה מעבודתה של ועדת בכר.
כסטודנטים וכאנשים צעירים, לא תמיד ברור הקשר בין מהלכים כאלו (ועדת בכר) לעתידנו, אך הקשר קיים.
קרנות הנאמנות הם אחד מענפי ההשקעה המרכזיים בישראל, ורבים האנשים אותם אנו מכירים, אשר מושקעים באפיק זה. המשמעות של שינויים וזעזועים בו נוגעת לכיס של כולנו. יתרה מכך, החזקותיהם של קרנות הנאמנות במניות ואגרות חוב משפיעות על אפיקי השקעה אחרים כגון קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים והשקעות עצמאיות.
המחקר מתבסס על סקירה ספרותית של מגוון מאמרים הקשורים לנושא הרפורמה. המחקר סוקר את ראשיתו של שוק ההון והשינויים שעברו עליו בשלבים שונים: עד משבר מניות הבנקים, מועדת בייסקי לועדת בכר ולאחריה.
מסתבר כי המלצות ועדת בכר לא היו חדשות. ועדות שונות החל מועדת בייסקי (ועדת החקירה הממלכתית לבחינת משבר הבנקים) וכלה בועדות שונות במהלך שנות ה 90 של המאה ה 20 המליצו כמעט את כל ההמלצות המופיעות בדוח ועדת בכר. השוני הוא בסיטואציה הכלכלית והפוליטית אשר אפשרה לממשלת ישראל להעביר שינוי חקיקתי רחב היקף אשר טלטל את שוק קרנות הנאמנות.
בתוך 3 שנים החליף כמעט 80% משוק זה בעלות. בטווח זמן זה מכרו הבנקים לגופים שונים (רובם חברות ביטוח) את נכסי הקרנות וחדלו לשמש שחקן פעיל בשוק זה.
התוצאות היו ברובן כפי שצפתה הוועדה, למעט תחום אחד חשוב של דמי הניהול. הריכוזיות בשוק זה נשברה, השוק הלך והשתכלל באמצעות צורות חדשות של קרנות ועליה משמעותית במספר השחקנים. אך דמי הניהול עלו בצורה משמעותית למרות העלייה בתחרות.
המאמר מסתיים בקריאה לבחינה עתידית מדוקדקת של פרמטרים שונים המאפיינים את שוק קרנות הנאמנות – דמי ניהול, היקפי נכסים, ועוד. בחינה זו עשויה לשפוך אור נוסף על שוק חשוב זה הנוגע לכיס של כולנו.
תוכן עניינים
תקציר מנהלים. 2
מבוא. 4
1 .הגורמים שהובילו לועדת בכר. 5
1 .1.מאפייני שוק ההון עד למשבר מניות הבנקים. 5
1 .2.ועדת בייסקי – המלצותיה ויישומן 5
1 .3.הסיבות להקמת הועדה ב 2004. 5
2 .מסקנות ועדת בכר ועיקרי הרפורמה. 6
2 .1.פעילות הועדה. 6
2 .2.עיקרי ההמלצות. 6
2 .3.החקיקה וההסדרה. 6
3 .השינויים בשוק קרנות הנאמנות. 7
3 .1.סקירת השוק בשנים שלפני ועדת בכר. 7
3 .2.שינויים עיקריים בשוק קרנות הנאמנות. 7
3 .3.האם הרפורמה השיגה את מטרתה?. 7
4 .סיכום. 8
5.ביבליוגרפיה. 9