סמינר ופרויקט מסכם לתואר בחשבונאות - הגורמים המסבירים גיוס אג"ח בבורסה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6470
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

נושא חשוב למשקיעים, בעלי חברות ועובדים בהם הוא נושא של גיוסי הון. הון יכול להיות מגויס כחוב באמצעות אגרות חוב, כחוב בנקאי, כחוב פרטי או בהנפקה.
חוב הוא דבר "מסוכן". איגרת חוב יכולה שלא להגיע לבשלות עקב חדלות פירעון של החברה, או כפי שהיינו עדות בשנים האחרונות – "תספורת" (הורדת סכום החוב במו"מ בין החברה לנושיה).
הסקירה התיאורטית התבססה על עבודתם של Cantillo and Wright[2000]. בעבודה זו נבחנו מאות חברות בין השנים 1974-1992 ואלפי חברות במדגם נוסף בין השנים
1 985-1992. העבודה התבססה על מודל תיאורטי בו ישנן חברות אשר להן פרויקטים בסיכונים ותשואות מסוימות, גורמים מלווים ושחקנים אחרים בשוק.
בהתבסס על מחקר זה ביצענו מחקר משלנו על הבורסה לניירות ערך בתל אביב. בחרנו 80 חברות ממדד תל אביב
1 00 ובחנו מספר השערות מחקר:
קיים קשר שלילי בין סיכון התעשייה לכמות האג"ח שיש ברשות החברה קיים קשר חיובי בין תזרים המזומנים לסכום החוב באג"ח שיש ברשות החברה קיים קשר שלילי בין הריבית חסרת הסיכון לסכום החוב באג"ח שיש ברשות החברה השערות המחקר נבדקו באמצעות רגרסיה ליניארית. כל השערות המחקר אומתו.
אין ספק כי עבודת המחקר שלנו קטנה בהיקפה בסדרי גודל מאלו של התיאוריה. אנו בחנו רק 3 שנים ו 80 חברות בעוד שהתיאוריה בחנה אלפי חברות על פני יותר מ 10 שנים.חשוב לציין כי סיכון התעשייה כפי שהתבטא בסטיית התקן של מדד תל אביב 100 הסביר כ 80% מהשוני בכמות האג"ח הממוצעת בשוק. המשמעות היא שסיכון התעשיה מהווה את הגורם המשמעותי ביותר המסביר את גיוסי החוב של החברות ונטייתם להחזיק בחוב מסוג אג"ח.
מסתבר כי על מנת לגייס חוב, על החברה להקדיש יותר תשומת לב לסביבתה ולגורמים מאקרו כלכליים ראשית. בהינתן התנאים המתאימים לכך רק אז צריכה החברה לבחון את נתוניה היא.
העבודה מסתיימת בסקירת הסטייה מהתיאוריה וסיבותיה ובהמלצות לבצע מחקר מקיף שכזה על כלל השוק הישראלי.
תוכן העניינים
הצהרת מקוריות. 2
תקציר מנהלים. 3
מבוא. 5
הגדרות. 6
ספרות מקצועית. 8
המאמר המרכזי 8
פיקוח ומעקב על הלווים. 9
מחקרים בנושא בעיות של Principal Agent. 11
מחקרים בנושא תנאי שוק. 12
מחקרים בנושא מגבלות על היכולת של החברה ללוות. 12
מתודולוגיה. 14
השערות המחקר. 14
תמיכה תיאורטית בהשערות המחקר. 14
שיטת המחקר. משפטים מקור ונתונים. משפטים תוצאות. 21
ניתוח השוואתי 22
סיכום. 23
מסקנות.
5 הצעות למחקר עתידי 26
ביבליוגרפיה. 27
נספח מידע. 28