עבודה מסכמת בסדנא לכתיבה עיונית עסקית - השינויים הדמוגרפיים והשפעתם על הפרישה בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1565
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

פצצת הזמן הדמוגרפית המשפיעה על הפנסיה שלנו מעסיקה זה זמן רב גורמים שונים. העולם חווה שורה של בעיות מבניות כגון עלייה בכמות הקשישים באוכלוסיה (פירמידה הפוכה), ירידה בהשתתפות בכוח העבודה בגילאים המבוגרים ועלייה משמעותית בהתחייבויות קרנות הפנסיה הממשלתיות. התחיבויות אלו לא מכוסות על ידי משאבים אקטוארים, מה שעשוי להביא לפשיטת רגל של המדינות בעולם.
הספרות המחקרית מציעה מודלים שונים לתיאור הבעיה, אך כולם מגיעים לאותן המסקנות המפורטות למעלה, אך קיימים ויכוחים על תחום הזמן ועצמת הבעיה. הספרות נוגעת בהחלטות הפרט מתי לפרוש על פי תועלתו הפרטית, ברפורמות שונות שמדינות עורכות במערכת החיסכון הסוציאלי שלהן וכלה במודלים המתארים התנהגות בין דורית ומשאבים אקטוארים.
ההיסטוריה של חיסכון פנסיוני מתחילה בעולם העתיק עם האפשרות לשמור משאב נדרש כחיסכון פנסיוני – שמן הזית. ההתארגנות של תמיכה ממוסדת החלה בימי הביניים דרך הכנסייה וארגוני צדקה שהתפתחו. גם עלייתן של הגילדות בישרה טובות לחברים בה בהקשר זה. החל מהמאה ה 19 החלו מדינות לשלם קצבאות.
גרמניה בסוף המאה ה 19 ערכה "חוזה חברתי" עם אזרחיה. אזרחים שהגיעו לגיל 70 (גיל מופלג) החלו לקבל קצבה מהמדינה כך שלא יצטרכו להמשיך לעבוד.
ההמשך היה שעוד מדינות וגם חברות פרטיות החלו לערוך הסדרים כאלו. היום זהו הסטנדרט. בישראל ישנה מסורת רבת שנים של דאגה בתוך הקהילה לקשישים. דאגה זו עם הקמת המדינה בהקמת המוסד לביטוח לאומי. מוסד זה התפתח עם השנים ועבר מטיפול בקצבאות זקנה ושאירים לטיפול כולל בקשישים כולל סיעוד.
העבודה מתחלקת למספר חלקים. ראשית נסקרים מושגי יסוד הקשורים לפרישה ולחיסכון סוציאלי. לאחר מכן נסקרת הבעיה של המשבר הפנסיוני והשינויים הדמוגרפיים שהתרחשו במדינת ישראל בשני העשורים האחרונים של המאה ה 20. החלק השלישי דן באפשרויות המוצעות לפתרון הבעיות והצעדים שננקטו בארץ ובעולם. לבסוף נסכם את הנושא.
תוכן עניינים
תקציר מנהלים.. 2
1 .מושגים של פרישה וחסכון סוציאלי. 6
1 .1.ההיסטוריה של הפרישה והחיסכון הסוציאלי בעולם. 6
1 .2.ההיסטוריה של הפרישה והחיסכון הסוציאלי בישראל. 6
1 .3.סוגים של חסכון סוציאלי 6
2 .משבר החיסכון הפנסיוני. 7
2 .1.השינויים הדמוגרפים. 7
2 .2.הצגת הסיבות למשבר. 7
2 .3.צפי "התפוצצות" המשבר. 7
3 .הצעות לפתרון 8
3 .1.אפשרויות שהוצעו בעולם. 8
3 .2.חקיקה שהתקבלה בישראל. 8
3 .3.השוואה לחו"ל. 8
4 .סיכום   10 5.ביבליוגרפיה.. 11