עבודה מסכמת באתיקה, העבודה קיבלה 96

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3146
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תקציר. 3
מבוא. 5
פרק א – תיאור האירוע. 6
פרק ב – פרמטרים אתיים. 7
פרק ג – מה ניתן ללמוד. 11
פרק ד' – מה לעשות. 13
רשימת מקורות (ביבליוגרפיה) משפטים **ללא נספחים אתיקה בעסקים היא נושא שתופס תאוצה בחשיבותו היומיומית בשנים האחרונות. היא משפיעה על הסביבה החוקית, ההתנהגותית וחלק מהמחקרים גם זיהו השפעה על הרווחיות.
עבודה זו דנה במקרה בו קניין בחברת קומברס קיבל מתנות מספק וזאת בניגוד לקוד האתי. המתנה שהתקבלה הייתה בשווי מעבר לשווי סמלי.
העבודה סוקרת על פי פרקים את תיאור האירוע ומקורו (פרק א), הפרמטרים האתיים הכשל והנזקים הפוטנציאלים (פרק ב), אילו מסקנות אפשר להסיק מהאירוע והגישות בהם נקטו המעורבים בו (פרק ג) ודרכי פעולה להימנעות מאירועים כאלו בעתיד וזאת על פי המלצות מחקריות.
בפרק הראשון נסקר האירוע עצמו. בפרק נסקרות הסיבות מדוע האירוע הוא תקרית אתית (למשל כי הוא עשוי להיתפס כשוחד), ההגדרה של תקרית אתית ומקור ההפרה של העיקרון המוסרי.
בפרק השני אנו משתמשים בסולם שפותח על בסיס תורות המוסר השונות (צדק, אגואיזם, תועלתנות וכו') על מנת לזהות רמת אתיקה של מנהלים ועובדים בחברה. על מנת להשלים ממדים השתמשנו בספרו של יעקב קורי לממד של ניהול אתי. הפרק מזהה את סוג הכשל המוסרי והנזקים הפוטנציאלים שעשויים להיגרם בגללו.
בפרק השלישי אנו מתמקדים במסקנות שניתן להסיק מהאירוע במספר מישורים: חוסר החלטה של העובד אם הוא פועל על פי עקרונות האגואיזם, הערפל הקיים אם פועלים לפי פילוסופית התועלתנות, המסקנה כי שאר הפילוסופיות של המוסר שנבחנות מחייבות את העובד לא לפעול בצורה שפעל, ההבנה כי להנהלת החברה יש גם חלק באירוע הזה וכן שבפעילות עם הספקים לא הוטמע הקוד האתי בצורה מחייבת. הפרק בוחן את הפער בין המצוי לרצוי ומזהה את הגישות בהם נקטו הצדדים בחברה.
הפרק האחרון בעבודה מוקדש להמלצות לטיפול במקרים בהם מתרחשים אירועים אתיים בחברה, תוך זיהוי הסיבות להיווצרותם של אירועים אלו. נסקרות 5 דרכי פעולה כאלו. העבודה מסתיימת באזהרה כי קוד אתי לכשעצמו אינו מספיק, בהסתמך על מאמר הסוקר בין היתר את אנרון (חברה שפשעה בצורה אתית קשה, והיה לה קוד אתי מהמתקדמים ביותר), ויש להטמיע אותו בהתנהגות, תקשורת ואכיפה המסקנות המוסקות מהאירוע הן: העובד הנוקט בפילוסופיה אגואיסטית עשוי להימצא בסוג מסוים של אי יכולת החלטה לגבי מה לעשות בסיטואציה הזו, העובד הנוקט בפילוסופיה תועלתנית נמצא בערפל ולא ברור לו האם המעשה אכן מועיל או מכשיל אותו, כל פילוסופיה אחרת בה נוקט העובד מצביע על דרך הפעולה הזו כלא נכונה, הנהלת החברה ומנהלי העובד לקו בביצוע ההטמעה של הקוד האתי בתרבות העבודה ובקשר עם הספקים.
המלצות עבודה זו מתבססות על ההמלצות של בייזרמן וטנבורסל, אשר הראו במאמרם מספר שיטות פעולה להתגבר על בעיות אתיות בחברה וזאת תוך ניתוח של שורשי הבעיה. המלצותיהם נעות החל מסיעור מוחות לזיהוי דרך פעולה שלילית מבחינה אתית בתמריצים הניתנים לעובדים, דרך אי התעלמות מפעולות אתיות כשזה לטובת החברה, המשך באכיפה מחמירה ומדיניות של חוסר סובלנות כלפי עבירות אתיות וכלה בתגמול על פי תהליכי בחירה ולא על פי תוצאות.
נראה כי קוד אתי לכשעצמו הוא רק אמצעי, המטרה היא התנהגות אתית.