במושגי יסוד ביחב"ל, ציון: 93

תקציר העבודה

שאלה
1 ניתן להסביר מגמות בפוליטיקיה הבינ"ל ע"י מגמות של המשכיות, שינוי ומחזוריות.
–       המשכיות מתרחשת כאשר מתרחשים דפוסים של אירועים אשר דומים לדפוסי אירועים שכבר קרו בעבר, כך נוצרת מגמה נמשכת של אותו דפוס. לדוג' ישראל נמצאת במגמה המשכית של אירועי איבה ומלחמות מאז הקמתה. –       מחזוריות מתרחשת כאשר מתרחשים רצפים של אירועים הדומים לדפוסי אירועים שכבר קרו בעבר. כאשר נזהה תהליך של מחזוריות ניתן לצפות לרצף מעגלי מתמיד של דפוסים שכבר התרחשו. לדוג' פריחה כלכלית שמגיעה תמיד לאחר מיתון.
–       שינוי הוא תהליך אשר מתרחש כאשר המאורעות מובילים את הפוליטיקה העולמית מנקודה א' לנקודה ב'. שינוי יכול להתבטא בשתי דרכים: (א) שינוי ארעי אשר תוקפו מוגבל לזמן קצר ולאחריו המערכת חוזרת לקדמותה. (ב) תמורה – כאשר מערכת אחת החליפה לחלוטין מערכת אחרת. ניתן לצפות שלאחר מלחמות גדולות יתרחש שינוי משמעותי (תמורה) כך קרה לאחר מלחמה"ע ה1, ה2, ולאחר המלחמה הקרה, לאחר כל אחד מהמאבקים האלו השתנו כללי המשחק בפוליטיקה העולמית.
במקרה של מלחמות המפרץ, ניתן לחשוב על שתי המלחמות לפי מונחים של מחזוריות (שתי מדינות שלחמו זו בזו), אך אם נפרק את הסיבות השונות ליציאה למלחמה, ניתן לראות שמדובר במדיניות של המשכיות של ארה"ב. ראשית מהסיבה שבנו של הנשיא הראשון שניהל את המלחמה הראשונה, הוא שניהל את המלחמה השניה, …