פסיכולוגיה התפתחותית
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 14 |
מקצוע | פסיכולוגיה |
קורס | פסיכולוגיה התפתחותית: מינקות להתבגרות |
מילות מפתח | ממן 14, פסיכולוגיה התפתחותית האוניברסיטה הפתוחה |
ציון | 100 |
שנת הגשה | 2011 |
מספר מילים | 1619 |
תקציר העבודה
ממ"ן
1 4
שאלה 1
א. המאמר פותח בהצגת ממצאים ממחקרים קודמים בנוגע להשפעת השואה על המצב הנפשי של הניצולים והדור השני.
חלק מהמחקרים מעידים על כך שניצולי השואה הצליחו להקים משפחות ולהיות פרודקטיביים ומצליחים במגוון רחב של תחומים וחלקם אף מאמינים שרוב הניצולים לא פיתחו בעיות פסיכולוגיות רציניות בעקבות השואה. לעומתם, מחקרים אחרים מעידים, שלשואה היתה השפעה רבה על הניצולים והשאירה רבים מהם עם בעיות כמו חרדה כרונית, דיכאון, מעצורים אישיותיים וכמו כן בעיות בחיי הנישואין.
כמו כן, עוסקים חלק מהמחקרים בהשפעת השואה על הדור השני כלומר ילדיהם של הניצולים. גם כאן הממצאים אינם חד משמעיים ואף סותרים זה את זה. בעוד שמחקרים קליניים מדגישים את חומרת הבעיות הרגשיות אצל הדור השני והמשכיותם לדורות הבאים, מחקרים שיטתיים ומבוקרים יותר מעידים על כך שלא נמצאה חריגה פסיכופתולוגית מוקצנת ורוב הנחקרים לא הראו התנהגות החורגת מן הנורמה.
העובדה שהממצאים במחקרים אלו אינם חד משמעיים ולעיתים סותרים זה את זה מוסברת במאמר כך:
– לא ברור האם במחקרים מבוקרים יותר הכלים בהם השתמשו היו רגישים מספיק בכדי לבדוק את ההשפעות שנמצאו בתרפיה.
-במחקרים הקליניים שנעשו היה המחקר ככל הנראה מוטה באופן סלקטיבי בצורה שבה הכלילו נחקרים ניצולי שואה שהיו הכי פחות מוצלחים בהתמודדות עם העבר הטראומתי שלהם