מבחן בית לסיום הקורס: מבוא לרכישת שפה שנייה והוראתה, מועד ב' 18.3.12

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3543
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבחן בית לסיום הקורס: מבוא לרכישת שפה שנייה והוראתה מועד ב'  18.3.12
חלק א' לפניכם רשימה של זוגות מושגים. עליכם לבחור 4 זוגות מתוך ה-5, ולהגדיר לגבי כל זוג מהו המכנה המשותף בין המושגים, ומהו ההבדל המרכזי ביניהם (7 נקודות לכל פריט; כחצי עמוד לכל זוג).  
1 .                             מוכנות לתקשר (willingness to communicate) – סגנון למידה
2 .                             CALP-BICS
3 .                             ניתוח שגיאות  (error analysis)– ניתוח מעמת (contrastive analysis)
4 .                             חרדת שפה זרה – העברה שלילית 5.                             MLAT – גיל קריטי (בהקשר לשפה שנייה) חלק ב' לפניכם רשימת היגדים. לגבי כל היגד ציינו אם הוא נכון או לא נכון והסבירו בקצרה מדוע. בחרו 4 מתוך ה-5 (7 נקודות לכל פריט; כחצי עמוד לכל פריט).
1 .                 על פי חומסקי, האופן בו רוכשים שפה שנייה זהה לאופן בו רוכשים שפה ראשונה.
2 .                 בכדי להגיע לשליטה בשפה ברמתו של דובר שפה ילידי (native speaker) מבחינת ידע לקסיקלי, יש להתחיל ללמוד שפה לפני גיל ההתבגרות.
3 .                 חילופי קודים (code switching) משקפים היבטים של ידע לשוני אך נוגעים גם להזדהויות חברתיות ולמצבים רגשיים.
4 .                 על-פי הגישה הבהוויוריסטית תיקון טעויות על-ידי המורה עלול ליצור איבון (fossilization). 5.                 הוראת שפה זרה, המשלבת היבטים פרגמטיים, מבטיחה דו לשוניות מוסיפה. חלק ג' (16 נקודות) קראו אחד מן המאמרים הבאים (שמופיעים כעת במקראת הקורס באתר):
Rose, K.R. (2005). On the effects of instruction in second language pragmatics. System, 33, 385-399.
Linse, C. (2007). Predictable books in the children’s EFL classroom. ELT Journal, 61(1), 46-54.
מהן הטענות המרכזיות שמעלה המחבר? סכמו את המאמר בחצי עמוד לכל היותר.
הציעו נקודות מפגש בין הסוגיות המרכזיות שעולות שמעלה במאמר לבין שתי גישות שונות להוראת שפות או תיאוריות שונות באשר לאופן בו אנו לומדים/רוכשים שפות נוספות (עמוד אחד לכל היותר).
הביעו את דעתכם לגבי הנושא המרכזי בו דן המאמר תוך מתן נימוקים המסתמכים על הנושאים השונים בהם דנו בקורס. בטיעוניכם התייחסו לשפות שונות, ולא רק להוראת אנגלית (עמוד אחד לכל היותר). חלק ד' בחרו
2 מתוך 4 השאלות שלהלן (אורך התשובה לכל שאלה – 1-2 עמודים; 14 נקודות לכל שאלה).

1 . תיאוריות לא מעטות מתמודדות עם שאלות הקשורות בתהליכי רכישת שפה שנייה. כמו כן, חוקרים רבים מתמקדים דווקא בהבדלים אינדיבידואליים המבחינים בין לומדי שפה במימדים שונים. האם יש סתירה בין פרספקטיבות אלו? דונו בסוגיה תוך התייחסות למספר תיאוריות רכישה ולמספר מימדים המבחינים בין לומדים.
2 .  האם לשלב שפת אם בעת הוראת שפה זרה בכיתה – זוהי סוגיה בה מתחבטים לאורך השנים.       א. דונו בויכוח זה תוך התייחסות להיבטים בלשניים, פדגוגיים, ותיאורטיים (בהקשר לתיאוריות רכישת שפה).       ב. האם הטיעונים משתנים בהתאם לקבוצת היעד בהקשר לגיל הלומדים, שפת היעד ו/או שפת האם? הסבירו.       ג. מהי דעתכם האישית? נמקו.
3 .  לפניכם קישורים לשתי כתבות העוסקות בהוראת שפות. האחת, כותרתה "מתחילים ללמוד ערבית בכיתה ה': "גשר תרבותי"", מאת העיתונאים יעל ברנובסקי ושרון רופא-אופיר, והיא מופיעה בלינק המצורף:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3942880,00.html השנייה, כותרתה "ילד, רוצה להצליח בעסקים? תלמד סינית", מאת העיתונאית תמר רותם, והיא מופיעה בלינק שלהלן:    http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1024,209,41709,.aspx בחרו אחת מן הכתבות שלעיל, וענו על השאלות הבאות:
     א. כיצד באים בכתבה לידי ביטוי היבטים חברתיים ותרבותיים הכרוכים בתהליכי רכישת שפה והוראתה?
     ב. הציגו את עמדתכם האישית בסוגיה הנדונה במאמר שבחרתם תוך הצגת נימוקים סדורים.
4 . הגירה מערבת לעתים קרובות את הצורך ברכישת שפה חדשה. הסבירו כיצד היבטים רגשיים עשויים להשפיע על התהליך תוך התייחסות למושגים הבאים: אקולטורציה, טראומה, גיל קריטי וזהות.
1 בהצלחה! http://www.youtube.com/watch?v=_lc2FjXXYog http://www.youtube.com/watch?v=0Ky7pxaiXww&feature=related