סיכום קורס מחשבה מדינית

תקציר העבודה

     תולדות מלחמת הפלפונס      קאוטליה      אפלטון      צורות המשטר ביוון הקלאסית      ניתוח מאמר – כתבי אפלטון כרך 2: הקשר בין הצדק למדינה      אריסטו: היררכיה תכליתית, הביקורת על אפלטון      המחשבה המדינית לאחר עידן הפוליס      קיקארו      סנקה      סטואה      חוק הטבע: הפנים הכפולות של החיים המדיניים במחצית הראשונה של ימי הביניים      מדינת הכנסייה של ימי הביניים, הכנסייה והקיסרות      ניקולו מקיאבלי      תומאס הובס      החוק האזרחי ו ההבדל בין 'חוק הטבע' ל-'חוק האזרחי'      ז'אן ז'אק רוסו, טענות מרכזיות כלפי רוסו      השוואה בין מקיאבלי, הובס ורוסו.
תולדות המחשבה המדינית תורת המדינה קשורה לתורת המוסר, אין מדינה בלי חוקה, בלי חוקים ובלי מערכת משפט. בני אדם המצויים בתוך מדינה, המדינה צריכה להתחשב בהם והם צריכים להתחשב בזולת גם כן.
בימי הביניים לא הייתה מחשבה מדינית מובהקת משום השליטה של הכנסייה על החשיבה של ההמונים.
יש צורך בלעשות אבחנה בין 4 מושגים עובדה – מציאות כל דבר שיש בעולם, עצם, תופעה או אירוע. למרות ש'עובדה' היא מה שעושה את הדבר לאמת או לשקר, היא מתקיימת בין אם אנו מודעים לכך או לא.
אמונה – פנימי לא תלוי בהכרח בעובדה אוסף של מצבים באורגניזם (כל בעל חי או בן אדם) שקשורים יחדיו על ידי התייחסות למשהו שמחוץ לנו.
אמת – עובדה תכונה של עובדות ונובעת ממשפט או אמירה שמבטא אמונות. אמת מתקיימת מייחסים מסוימים בין אמונה לעובדה (עובדות) אם מתקיים קשר בין השתיים, האמונה אמיתית. אם לא הרי שהאמונה היא שקרית. ידיעה – היא עניין של דרגה (ידיעה מלאה, ידיעה חלקית). הדרגה הגבוה ביותר מבוססת על עובדות ועל כוח השכנוע של השפה המייצגת את העובדות במשפטים פשוטים.
"תולדות מלחמת הפלפונס"
4 00 לפני הספירה לערך תוקידדיס היה הראשון שחקר באופן שיטתי את היחסים הבינ"ל והוא היה הראשון שבמסגרת חקר קבלת ההחלטות השתמש במושג "עוצמה פוליטית" (דיפלומטית או צבאית). בתקופת המלחמה הזו תוקידדיס מונה למפקד צבאי בצמרת הצבא של אתונה ומפקד הצי. יחד עם זאת, נכשל במלחמה נגד ספרטה. בעקבות הכישלון הוא הוגלה וכתב את המחקר שלו. הארכיב שלו מורכב מ- 8 ספרים, אך החשוב ביניהם הוא "תולדות מלחמת-