האם קיים דמיון היסטורי המשקף את אופן פעילותן של המדינות ישראל ודרום אפריקה

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4955
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

פרק 1
הקדמה פרק זה מהווה הקדמה כללית לעבודה הנוכחית. הפרק יפתח בסקירה היסטורית הנוגעת לאימפריאליזם הבריטי באפריקה כמו כן תקופת שלטון המנדט הבריטי בישראל. מטרת עבודה זו הינה להציג בדיון את ההבדלים בין ישראל לדרום אפריקה בתהליך קבלת עצמאות מדינית אל מול הכיבוש הבריטי. על-מנת להבין את הרקע של מדינות אלה לעומק, הבנה אשר תאפשר דיון השוואתי בפרקים מאוחרים יותר, יוצג הרקע ההיסטורי של כל מדינה בכלל ובפרט מתקופת שלטונם של הבריטים במדינות אלה. הפרק מסתיים בתיאור הפרקים העוקבים בעבודה.

1 .1     אוריינטציה לעבודה כפי שהוזכר לעיל, על-מנת לכונן את הקרקע לדיון מאוחר יותר בנוגע לשונה ולדומה בין המדינות, נסקור תחילה את עיקרי ההיסטוריה שלהן.  חשוב לציין, כי למרות שמתקיימים הבדלים בין המדינות, הרי הן חולקות מסגרת כוללנית דומה המתייחסת לתהליכים שקרו במדינות אלה בתקופת שלטונם של הבריטים, וההבדלים המתקיימים הם בעיקר תקופתיים.

1 .1.1        האיפריאליזם הבריטי מאז המאה ה-16 החלה מגמתיות, שעיקרה בסיבות כלכליות, מצד מדינות אירופאיות, להשתלט על מדינות שונות בעולם. השתלטות זו נקראת "קולוניאליזם". בראשית דרכה אופיינה שיטת השתלטות זו –