שיקום קרקעות, המזוהמות בתרכובות כימיות רעילות, באמצעות צמחים טרנסגניים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5734
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר זיהום סביבתי הוא נושא שצריך להטריד את כולנו. ככל שהטכנולוגיה והתעשייה מתקדמות יותר, נגרם נזק גדול יותר לאקולוגיה.
פתרונות מקובלים לטיהור נזקי הזיהום צריכים להתבצע ולהיאכף, ופתרונות חדשים ומשופרים צריכים להיחקר. חומרים כימיים רעילים, כגון תרכובות אורגניות קטנות, חומרי נפץ ומתכות כבדות, מזהמים את האוויר, הקרקע ומקורות המים. לצד החשיבות בצמצום ומניעת הזיהום, יש הכרח לטפל בזיהום הקיים. שיקום שטחים מזוהמים נעשה, על פי רוב, באמצעיים הנדסיים וכימיים. אלה דורשים משאבים ניכרים, עולים כסף רב ולעיתים אף פוגעים בסביבה בעצמם.  לכן, שיקום ביולוגי מקבל תשומת לב יותר ויותר גדולה בשנים האחרונות. טיהור המזהמים על ידי ניצול תהליכים טבעיים, המתבצעים על ידי חיידקים או צמחים, צובר תאוצה. הרבה מהאורגניזמים החיים, מסוגלים לספוג, לפרק או לאגור תרכובות זרות, ביניהם סוגים רבים של החומרים המזהמים הנפוצים. טיהור ביולוגי ידידותי לסביבה, נוח לתפעול  ובעיקר זול פי כמה משיטות הנדסיות.
החיסרון הבולט של השיקום הביולוגי הוא באיטיותו הרבה ויעילותו הנמוכה, יחסית לשיטות האחרות. וכאן מתגלה החשיבות הרבה של ההנדסה הגנטית. במעבדות רבות ברחבי העולם, בשיטות המקובלות בהנדסה גנטית בצמחים, משפרים את יכולתם של הצמחים לפרק חומרים זרים ומקנים להם עמידות גבוהה לרעלים. מחקרים מבטיחים מראים, כי יכולת הצמחים הטרנסגניים לספוח, לנטרל ולפרק חומרים מזהמים, עולה לעיתים בסדרי גודל על יכולתם הטבעית. אם כן, שיטת השיקום הטרנסגני מבטיחה שיפור ניכר בטיפול בזיהומים, והעתיד נראה ירוק יותר. מה שנותר הוא להוציא את ניסויי המעבדה לשדה ולהוכיח את יעילות הטיהור בהיקף גדול. זהו השלב הבא של השיקום הביולוגי. תוכן העניינים:
תקציר .3
הקדמה 4
פרק 1 – זיהום מאז ומתמיד –.5
1 .1
– מבוא -.5
1 .2 – מזהמים נפוצים -6
פרק 2 – שיקום נזקי זיהום –…7
              2.1 – אמצעיי טיפול בזיהום קיים .7
              2.2 – שיקום באמצעות צמחים  (phytoremediation) .10               2.3 – "מודל הכבד הירוק" –.11                                                                  2.4 – הנדסה גנטית בשירות האקולוגיה -12
פרק 3 – טיהור תרכובות אורגניות קטנות …14
פרק 4 –  תיקון נזקי PCB –..18
             4.1 – מהו PCB ? –.18
             4.2 – יעד – שלב ראשון של המנגנון, חמצון –…19
             4.3 – יעד – שלב שלישי של המנגנון, ביקוע 20 פרק 5 – לוחמה בחומרי נפץ –23
             5.1 – מאפייני החומרים 23
             5.2 – שיטות סילוק -..24
סיכום 27
רשימת מקורות 29