ז'אנרים של המותחן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1686
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

ממן 11 – ז'אנרים של המותחן בקולנוע א.
טרנספורמציה של מרחב מוכר למרחב מופלא במותחן אין קו גבול ברור בין העולם השגרתי לעולם ההרפתקה, במקום קו גבול ברור בין מרחב בטוח למרחב מסוכן, נשמר המתח בין שני העולמות, באמצעות תנועת מטוטלת בין רושם של נורמאליות למרכיבים פנטסטיים. התנודתיות הזו יוצרת תחושה של בלבול – הצופה כמו גם, הדמויות נמצאים במתח, מושהים בין מוכר לזר- ביטחון לסכנה.   בשתיקת הכבשים – לא ברור איפה בטוח יותר- בכלא או בעולם החופשי… המעברים החדים בין המרחבים – מרחבי זמן (עבר – הווה) –
ב.
אפקט המתח – מודל שאלה תשובה אפקט המתח, נוצר  אצל הצופה, מציפייה דרוכה לתשובה עבור שאלה המתעוררת בעלילה של הסרט. באמצעי זה מתקיימים  בו זמנית, שני גורמים חשובים:
·                   ציפייה דרוכה לתשובה כלשהי.
·                   ניגוד קיצוני בין שתי תשובות אפשריות – מימוש תשובה אחת מוציא את האחרת מכלל אפשרות.
ג.
מבנה המבוך העלילה במותחן דומה למבוך:
·    יש כניסה אחת ויציאה אחת, כאשר הדרך בין השניים כרוכה במורכבות מבנית (הן ברמת העלילה והן ברמה החזותית) – יש פיתולים, השהיות, דרכים ללא מוצא.
·    העלילה בנויה כמבוך, מספקת הנאה מעצם התעייה, ומתחושת החרדה עקב אובדן השליטה הזמני, הפער בין תחושת האובדן לידיעה שיש מוצא, יוצרת אפקט של מתח בצופה.
ד.
האגדתי או האקזוטי המושג אקזוטי מתייחס לאלמנטים "זרים". המרחב המוכר – מניח שהעולם המערבי (אירופה ואמריקה) הוא נקודת המוצא או ברירת המחדל, וכל שאר העולם הוא "זר", "אוריינטלי" "אקזוטי".
ייבוא אלמנטים (אדריכליים, מוזיקליים, עיצוביים, אמנותיים, שמות ומינוחם, מבנה פנים, לבוש ועוד…) מעולמות זרים ושימוש באלמנטים שמתקשרים בתודעתנו לעולם האגדות, משמשים כלי עזר להפיכת המרחב המוכר למופלא ולשילוב המוכר עם המוזר. שאלה
2 אפקט האמביוולנטיות, כהיבט מבני של המותחן – ההדגמה תתבצע על הסרט M – פריץ לאנג, גרמניה, 1931.
אפקט האמביוולנטיות הנו שילוב של תחושות מנוגדות, הצופה נקרע לאורך כל הסרט בין: חרדה- להנאה, הזדהות- ריחוק, משיכה- דחייה… ותחושת היציבות הרגשית מתערערת.
ככל שהתחושה הניגודית קשה לעיכול, מתעצם האפקט של כל תחושה בנפרד. חוסר הנוחות שהצופה חש, בעקבות תחושות הניגודיות העולות מן הסרט, בא לידי ביטוי במתח רגשי.
עומס תחושתי – שילוב תחושות מנוגדות – אמביוולנטיות-  תחושת פגיעות ואובדן שליטה – העיר – עולם עירוני כפול, מתחת לרושם החיצוני המהוגן מתגלה עיר נוספת מאיימת – דומה למבוך.
העיר מסוכנת בגלל התנועה הסואנת, לכאורה (אלזי כמעט נדרסת ושוטר מציל אותה) אך הסכנה האמיתית טמונה ברוצח המפתה ילדות קטנות בממתקים ובלונים, ששום חוק לא מציל את הילדות הקטנות.
אמצעי מבע – עריכה צולבת מעצימה את התחושה הפרנואידית שיד סמויה מכוונת את הדברים.
סיקוונס הפתיחה בסרט ערוך בעריכה צולבת בין האם המחפשת את בתה לבין קורותיה-
עומס משמעויות סמליות – חפצים מוצגים במשמעות סמלית תורמים לתחושת המלכוד. בסרט מוצג הבלון מול הכדור – הכדור מתגלגל כאילו נשמט מהידיים והבלון סבוך בין כבלי החשמל, הם משמשים כהקבלה –