סיכום שיעור קורס מבוא תקשורת המונים א' ד"ר ארנת טורין 2012 סמס' א

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6514

תקציר העבודה

סוגי תקשורת:

1 .      תקשורת תוך אישית – של בנאדם עם עצמו, מונולוגים אישיים
2 .      תקשורת בין אישית – השכיחה והרווחת ביותר בחברה שלנו. לרוב היא פנים אל פנים. יכולה להיות גם מתווכת – טלפוןף פקס, מייל, וידאו וכו'. המדיום (אמצעי התקשורת) לא קובע את סוג התקשורת, אבל הוא הופך אותה לתקשורת בין אישית מתווכת במקום ישירה.
3.      תקשורת המונים מוען – מוסר את המסר נמען – מקבל את המסר, אליו הוא מיועד מסר –  התוכן שרוצים להעביר ערוץ – המדיום, אמצעי העברת התקשורת השפעה – השינוי שמתבצע אצל הנמען בעקבות קבלת המסר תקשורת בין אישית:
מאפיינים:
·         תולדה של צרכים, כלומר נוצרת תקשורת ברגע שיש בה צורך.
·         מבוססת על יחסים ראשוניים, מתקיים איזה סוג של קרבה ואישיות שלא מתקיים בתקשורת המונים.
·         תקשורת דו סטרית, זרימת המסרים היא הדדית, מכאן נובע גם המשוב.
·         משוביות – משוב זורם כל הזמן, תדירות אינסופית, המוען והנמען מתחלפים ביניהם כל הזמן.
·         אפשרות שליטה – התאמה לתהליך לצורך תקשורת.
·         ספונטניות מבוקרת – יש דברים שניתן להגיד בתקשורת בין אישית שחייבים להיות מצונזרים בתקשורת המונים.
תקשורת המונים:
מאפייני תקשורת המונים ע"פ רייט:
¨       מאפייני הנמען: קהל גדול, הטרוגני, אנונימי (אחד לשני ולנמען), קהל בלתי ספיר (לא ניתן להגדיר כמות).
¨       מאפייני חווית התקשורת: פומביות המסר, מסר מהיר וסימולטני, ארעיות והתכלות המסר (טרנדיות) – המסר הוא פומבי ולא  ניתן להסתיר אותו.
¨       מאפייני המוען: מורכבות ארגון התקשורת, אילוצים ארגוניים, עלות כלכלית.
מודלים של תקשורת:
מודל – מוגדר כדגם, תוכנית לתיאור התרחשות קבועה במציאות. דרך לנבא את ההתנהגות העתידית. דרך למדוד משהו ולהבין אותו.
שימושים של מודלים:
¨       מודל מבנה ארכיטקטוני ¨       מאפשר להקטין אותם לרמת התפיסה שלנו ¨       להמחיש רעיונות גרפיים מודלים תהליכיים- מתמקדים בתיאור התהליך התקשורתי (איך מתרחש?) מודלים סמיוטים- מתמקדים בהתבוננות בתוכן התקשורתי (מה המסרים?) מודלים סמיוטיים – מחקר שיטתי של מערכות סמלים וסימנים המשמשים לתקשורת.
כיצד שפה (מילולית, ויזואלית, פיזית) מייצרת משמעות?
הסמיוטיקאים מנסים לנתח ארכיטקטורה בין היתר, פיסק אף ניתח מדוע הג'ינס הפך לסמל בארה"ב – בגד שהוא לא נוח.
דגש מרכזי: הטקסט התקשורתי ופענוחו בידי הנמען.
מודלים תהליכיים:
1.      מודלים לינאריים – מתאימים יותר לתקשורת המונים
2 .      מודלים מעגליים – מתאימים יותר לתקשורת בין אישית מודל לינארי:
1 – מודל לאסוול (Laswell 1948) ב1948 מתבררות תוצאות מלחמת העולם ה2, מתגלים מימדי הזוועה של הנאצים ובני בריתם – וחוקרי התקשורת רואים את האפקט העצום של התעמולה הנאצית ומייחסים לה הרבה כוח, רואים בה גורם משמעותי למלחמה ותוצאותיה. כשלאסוול בונה את המודל הוא עושה זאת כשמנגד עומדת התעמולה הנאצית.

2 – מודל שאנון וויבר (Shannon & Weaver 1949) …