הקשר בין תחושת החוללות העצמית לתחושת הבדידות בקרב נערים עם ADHD המשתתפים ושאינם משתתפים בספורט תחרותי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 8582
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

החוג לחינוך המיוחד הקשר בין תחושת החוללות העצמית לתחושת הבדידות בקרב נערים עם ADHD המשתתפים ושאינם משתתפים בספורט תחרותי שם הקורס: היבטים רגשיים חברתיים ומשפחתיים של תלמידים עם ליקויי למידה תאריך הגשה: 16 למאי 2011
תוכן עניינים
1.      תקציר –…3-4
2 .      מבוא וסקירה תיאורטית 5-17
2 .1.   מבוא -…5-6
2 .2.   סקירה תיאורטית …7-17
2 .2.1.      היבטים פסיכולוגיים-חברתיים בספורט -…7-8
2 .2.2.      הגדרת הלקות- ADHD ומאפיינים בולטים …8-9
2 .2.3.      חוללות עצמית –..9-11
2 .2.3.1.            חוללות עצמית בקרב ילדים עם לקויות למידה –…11-12
2 .2.4.      תחושת הבדידות -..13-14
2 .2.4.1.            תחושת הבדידות בקרב ילדים עם לקויות למידה –14-16
2 .2.5.      סיכום הסקירה התיאורטית -.16-17
3 .      שאלות המחקר ..18
4 .      מתודולוגיה ..19-20
4 .1.   המשתנים ..19
4 .2.   מדגם –19
4 .3.   כלי המחקר –19-20
4 .4.   מהלך המחקר –..20 5.      הצגת הממצאים וניתוחם –…21-23
5.1.   הצגת הממצאים …21-23
5.2.   סיכום הממצאים -..23
6 .      דיון בממצאים –…24-26
7.      רשימה ביבליוגרפית -27-29
8 .      נספחים –…30 רשימת טבלאות טבלה 1: ממוצעים וסטיית תקן של גיל הנבדקים -19
טבלה
2 : מתאמי פירסון בין המשתנים התלויים -..21
טבלה 3: ממוצעים וסטיות תקן 22
תרשימים תרשים
1 : השוואת ממוצעים בין הקבוצות במשתנים התלויים .23
תקציר תקופת ההתבגרות הינה תקופה המציבה אתגרים למתבגרים בכלל, ולמתבגרים עם לקויי למידה בפרט.
מחקרים רבים מדווחים על קשייהם החברתיים וחווית הבדידות ועל תחושת מסוגלות לקויה של מתבגרים עם לקויי למידה. לא זאת בלבד שמאפייניהם האישיותיים והתנהלותם של מתבגרים עם לקויי למידה מהווים גורם לתחושת הבדידות הגבוהה ולרמת החוללות העצמית השגויה, אלא הם אף עלולים להקשות על היכולת שלהם להתמודד עם תחושות אלו. מאחר ופעילות ספורטיבית הינה פעילות חברתית, נמצא כי ספורט תחרותי מביא לשיפור התקשורת הבין אישית, להרחבת שיתוף פעולה, לפתרון בעיות בין אישיות, ללמידה ולהסתגלות. למרות זאת בספרות המחקרית לא מצאנו עדות לבדיקה האם ספורט תחרותי יכול להוות מרכיב סביבתי משפיע על רמת החוללות העצמית ותחושת הבדידות בקרב נערים עם ADHD.
מטרות המחקר הנוכחי הינן לבחון את הקשר בין רמת החוללות העצמית הרגשית והחברתית ותחושת הבדידות בקרב נערים עם ADHD, ולבחון את ההבדלים בין נערים עם ADHD המשתתפים בספורט תחרותי לבין אלו שאינם משתתפים בספורט תחרותי, בכל הנוגע לרמת החוללות העצמית ותחושת הבדידות.
במחקר השתתפו 51 נערים עם ADHD בגילאי 11-13. מתוכם 27 נערים שמשתתפים בספורט תחרותי, כדורגל, במסגרת מחלקת הנוער של אחת מהקבוצות הבולטות בתחום ו- 24
נערים שאינם משתתפים במסגרת ספורטיבית תחרותית. במחקר נעשה שימוש בכלים הבאים: 1. שאלון חוללות עצמית, שבדק את רמת החוללות העצמית החברתית והרגשית של הנער. 2. שאלון בדידות, שבדק את תחושת הבדידות של הנער.
ניתוח הממצאים לא מצביע על קשרים מובהקים בין רמת החוללות העצמית החברתית והרגשית ותחושת הבדידות, בקרב נערים עם ADHD המשתתפים ושאינם משתתפים בספורט תחרותי, למרות זאת עולים קשרים משמעותיים. בבחינת הקשר בין רמת החוללות העצמית לבין תחושת הבדידות נמצא קשר שלילי. כלומר, בשתי הקבוצות ככל שגוברת רמת החוללות העצמית כך פוחתת תחושת הבדידות. כמו כן לא נמצאו הבדלים בתחושת החוללות העצמית הרגשית והחברתית ותחושת הבדידות בין נערים המשתתפים בספורט תחרותי לנערים שאינם משתתפים בספורט תחרותי. למרות זאת נמצא כי תחושת הבדידות של נערים עם ADHD המשתתפים בספורט תחרותי דיווחו על תחושת בדידות נמוכה מעט מזו של אלו שאינם משתתפים בספורט התחרותי. לסיכום, נראה כי רמת החוללות העצמית ותחושת הבדידות בקרב נערים עם ADHD קשורות האחת בשנייה וכי ככל הנראה להשתתפות בספורט תחרותי יש השפעה על תחושת הבדידות.
מחקר זה הינו בעל תרומה תיאורטית ויישומית, תרומתו הינה בהעמקת ההבנה של מושגי חוללות עצמית ובדידות של נערים עם ADHD, תוך התייחסות להשתתפות בספורט תחרותי כמרכיב סביבתי המשפיע על משתנים אלו. כמו כן, המחקר פותח צוהר למרכיב סביבתי נוסף שלא נבדק עד כה, העלול להשפיע על תחושת החוללות העצמית ותחושת הבדידות בקרב נערים עם ADHD. כתוצאה מכך, המחקר יכול להוות תשתית ראשונית למחקר גדול ומעמיק בנושא. במידה ובעתיד יימצא קשר חיובי בין ספורט תחרותי לתחושת החוללות העצמית ותחושת הבדידות בקרב ילדים עם ADHD, ניתן יהיה לפנות לספורט תחרותי כמרכיב אשר יכול להועיל לילדים אלו בפרט ולילדים עם לקויי למידה בכלל בפיתוח תחושת המסוגלות שלהם ובפיתוח כישורים חברתיים אשר יפחיתו את תחושת הבדידות שלהם.