רפואת השן לתלמידים במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1892
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

עבודת סמינריון :
רפואת השן לתלמידים במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי תאריך:
10.6.2011
תוכן עניינים
מבוא
_______________________________________ עמוד  1 – 2
פרק א' – רפואת שיניים לילדים עד חקיקת החוק _______________ עמוד 3 – 4
פרק ב'  – כניסת החוק והשינויים בבריאות השן לתלמידים ________ סוגיות בבחינת השירות הדנטאלי הניתן לתלמידים _______ עמוד 5
עמוד 6 – 7
פרק ג' – דיון ________________________________________ עמוד 8
סיכום ומסקנות________________________________ עמוד 9
ביבליוגרפיה___________________________________ עמוד 10 ***העבודה ללא נספחים מבוא בינואר
1 995, נכנס לתוקפו חוק ביטוח בריאות ממלכתי אשר קיבע לראשונה בחקיקה את הזכות האוניברסאלית לסל מוגדר של שירותי בריאות לכל תושבי ישראל. החוק יהא מושתת על עקרונות של צדק, שוויון ועזרה הדדית. עקרונות אלו ביטאו תפיסה שלפיה יש להבטיח לכל פרט באוכלוסיה בהתאם לצרכיו הרפואיים וללא קשר ליכולתו הכלכלית, זוהי תרומה מכרעת לקידום השוויוניות. (בן נון 2009).
כאמור, חוק ביטוח בריאות ממלכתי, נועד לבטא את מחויבותה של מדינת ישראל למימוש אוניברסאלי ושוויוני של הזכות לבריאות. לאט לאט האוצר בממשלה מקצץ מתקציבי הבריאות ומרוקן בהדרגה את חוק ביטוח בריאות ממלכתי ומותיר את השכבות החלשות ללא מענה. (בתנאי שתשלמו,2009).
טיפולי שיניים בישראל אינם מכוסים במסגרת סל שירותי הבריאות לו זכאי אזרח מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי ( התשנ"ד 1994). השירות רובו ככולו ניתן ע"י רופאי שיניים פרטיים בעבור תשלום ישיר של האזרח לרופא. בשנים האחרונות החלו לצמוח שירותי בריאות השן גם במגזר הציבורי בראש ובראשונה בקופות ה חולים המעניקות למבוטחיהם טיפולי שיניים תמורת תשלום מלא או עם הנחה כלשהי למבוטחים בביטוח משלים (שב"ן). עיקר ההוצאה על רפואת השיניים בישראל מוטל על משקי הבית, ורק 8% מההוצאה ממומן על בסיס ציבורי. כמחצית מהרשויות המקומיות בחרו לספק שירותי בריאות השן לילדי הכיתות הנמוכות בבתי הספר תמורת אגרה, רשויות אלה מקבלות עבור כך סיוע מהממשלה. היקף הטיפול הניתן על ידן משתנה ונע בין בדיקות וטיפולי חירום בלבד ועד רשויות המבצעות באופן בסדיר בדיקות סקר וטיפולים משמרים סדירים. סיוע מוגבל למימון טיפולי שיניים ניתן גם לאוכלוסיות חלשות כלכלית. (חורב,2007).  ישראל משקיעה רבות ברפואת שיניים ולמרות זאת מצב התחלואה הדנטאלית הקיים בישראל גבוה. שכיחות העששת בקרב ילדים בגילאים 5 – 12, בישראל היא מן הגבוהות בעולם המערבי.
בעבודה זו אחקור את השפעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי על סל השירותים בבריאות השן לתלמידים בישראל בין השנים 2007 -2009, ואתמקד בשאלה: כיצד השפיע חוק ביטוח בריאות ממלכתי מבחינת עלות וטיפול מניעתי על סל שירותי בריאות השן לתלמידים בישראל? וכן אבדוק, אלו פערים נוצרו בחברה הישראלית בעקבות חקיקת חוק ביטח בריאות ממלכתי בשירותי בריאות השן לתלמידים?