העולם החרדי ותקשורת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3742
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מבוא
מדינת ישראל מתאפיינת, בין היתר, במגזרים מרובים המובדלים אחד מהשני בתפיסות חברתיות ודתיות. השונות הרבה במסגרת החברה הישראלית משפיעה בצורה משמעותית על סדר היום החברתי והפוליטי, וכנגזרת ישירה מכך – גם על סדר היום התקשורתי ואמצעי התקשורת.
אמצעי התקשורת נבדלים אחד מהשני במגוון מאפיינים, כשאחת מהנחות המוצא החשובות הינה שבסופו של יום, רובם המכריע של אמצעי התקשורת הם בבעלות גופים מסחריים, שמטרתם הינה להרוויח כסף באמצעות פנייה לקהל היעד הרלוונטי ודיווח על נושאים הרלוונטיים לאותו קהל יעד. על כן, מגזרים שונים באוכלוסייה יוצרים אמצעי תקשורת ספציפיים למגזר הרלוונטי, אשר מעבירים אינפורמציה לאותו המגזר בהתאם להעדפותיו ותחומי העניין של המגזר.
במסגרת העיתונות המפולחת למגזרים מעניינת במיוחד העיתונות החרדית. המגזר החרדי ידוע כמגזר מסוגר, בעל כללים נוקשים של התנהלות חברתית וציבורית ונסיונות לשלוט בצורה משמעותית במקורות המידע והחשיפה של הציבור לאמצעי תקשורת. לכן, מחד תקשורת חרדית מהווה צורך במסגרת החברה החרדית, מנגד גם במסגרת המגזר החרדי התקשורת עלולה להוות כלי שיגרום להנהגת המגזר נזק.
לאור המתח האמור לעיל, במסגרת עבודה זו אבקש לבחון הן את מקומה של התקשורת החרדית במסגרת המגזר החרדי, וכן את מעמדה ומיקומה של התקשורת החרדית במסגרת חברה חילונית ודמוקראטית.
השאלה שאבקש לבחון הינה מה הם מאפייני התקשורת החרדית וכיצד אלו עומדים בקנה אחד עם מאפייני התקשורת המוכרים לנו בעולם החילוני ?
תוכן עניינים
מבוא. 3
רקע. 4
שינוי והתפתחות התקשורת החרדית המודרנית. 7
מאפייניו של המגזר החרדי כצורך תקשורת ויוצר תקשורת. 9
מאפייני העיתונות החרדית – להבדיל מעיתונות חילונית. 10 העיתונאות החרדית וחופש הציבור לדעת. 13
תפיסות היסוד של התקשורת במסלול התנגשות עם הציבור החרדי 16
התקשורת החרדית בעידן האינטרנט. 19
***העבודה ללא ביבליוגרפיה