היחס בין דיני הקניין הרוחני ודיני עשיית עושר ולא במשפט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 12960
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

מבוא
במסגרת עבודה זו אבקש לבחון את התפתחות הדין הנוגע ליחס בין דיני הקניין הרוחני לבין דיני עשיית העושר ולא במשפט על רקע פסיקת בית המשפט בפסק הדין בעניין א.ש.י.ר. בנוסף, במהלך העבודה אבקש לבחון את האופן בו מתייחסים בתי המשפט לסכסוכים הנוגעים לעיצובי אופנה מכיוון שאלו מהווים אחר מהמקרים הפרטיים המעניינים והרלוונטיים ביותר לסוגיה שבנדון.
את העבודה אפתח בסקירה וניתוח של המסגרת הנורמטיבית של דיני עשיית עושר ולא במשפט. במסגרת ניתוח זה אבקש לבחון כיצד בית המשפט פירש את דיני עשיית העושר ולא במשפט לנוכח העובדה שמדובר על תחום דינים מעורפל וכללי שמאפשר לבית המשפט לצקת תוכן רחב לדין.
לאחר מכן, אבקש לסקור ולנתח את הענפים השונים של דיני הקניין הרוחני: דיני הפטנטים, דיני סימני המסחר והמדגמים, דיני זכות היוצרים וכן את עוולת גניבת העין מחוק עוולות מסחריות, אשר רלוונטית לעיתים להפרות של קניין רוחני. יש לציין כי כל אחד מהנושאים האמורים מהווה קרקע כמעט אין סופית למחקר אקדמי, ולכן לא אבקש אלא להציג את עיקרי הדין והעקרונות המנחים המונחים בבסיס הדינים, וזאת כבסיס עיוני להמשך הדיון.
בהמשך העבודה, אסקור ואנתח את פסיקת בית המשפט בעניין א.ש.י.ר ואבחן את המסקנות, היתרונות והחסרונות אשר עוררה פסיקה זו.
בשלב האחרון בעבודה אבקש לבחון את פסיקת בתי המשפט בעקבות הלכת א.ש.י.ר, ולבחון כיצד פורשה ויושמה ההלכה והאם ניתן להצביע על כיוון או שינוי בהלכה. לבסוף, אבחן בקצרה את התייחסות הדין הזר לקשר בין דיני הקניין הרוחני לדיני עשיית העושר ולא במשפט והאם ניתן להשליך בין הדין הזר לדין במדינת ישראל.
תוכן עניינים
מבוא. 3
רקע לדיני עשיית עושר ולא במשפט. 4
התייחסות הפסיקה לדיני עשיית העושר ולא במשפט. 7
רקע לדיני הקניין הרוחני 11
פטנטים. 12
זכויות יוצרים. 13
סימני מסחר. 14
סיכום ביניים. משפטים היחס בין דיני הקניין הרוחני לדיני עשיית העושר ולא במשפט לאור הלכת א.ש.י.ר. משפטים עיקרי הביקורת והקשיים שמעוררת הלכת א.ש.י.ר. 19
התפתחות הלכת א.ש.י.ר. בפסיקת בתי המשפט בישראל. 21
התפתחות פסיקת בתי המשפט בפסיקות הנוגעות להגנה על עיצובי אופנה. 26
הגנה על עיצובי אופנה. 28
משפט משווה בדגש על הגנה על עיצובי אופנה וההגנה עליהם. 32
ארה"ב. 32
צרפת. 33
הדומה והשונה בין הדין בארה"ב לדין האירופאי והצרפתי 33
עשיית העושר ולא במשפט במסגרת המשפט המשווה. 35
גישת בתי המשפט בישראל וסיכום. 39
ביבליוגרפיה. 41