גישתו של וגנר ליהדות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2533
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

"האנטישמיות במאה ה – 19" גישתו של ריכרד וגנר ליהודים וליהדות תוכן העניינים:
מבוא  ..   עמ' 3
פרק ראשון – ריכרד וגנר – רקע תקופתי .   עמ' 4
פרק שני –  גישתו של וגנר ליהודים וליהדות  –.   עמ' 5 – 6
פרק שלישי –  השפעתו של וגנר על התפתחות האנטישמיות המודרנית —   עמ' 7 – 8
סיכום ומסקנות   …   עמ' 9
ביבליוגרפיה   -.   עמ' 10 תקציר עבודה פרו סמינריונית – החינוך היהודי משכילי במזרח אירופה במאה ה – 19
תהליך מיסודו של החינוך היהודי משכילי במזרח אירופה היה אחד מהמרכיבים החשובים בתהליכי המודרניזציה של הקהילות היהודיות שהתגוררו באזור זה במאה ה – 18 ובעיקר במאה ה – 19. בעבור הקהילות היהודיות במזרח אירופה, שהתאפיינו במשך מאות שנים בחינוך מסורתי שכלל תכנים תורניים בלבד ונועד בעבור הבנים בלבד, החינוך היהודי משכילי היה שינוי משמעותי ששיקף את תהליכי המודרניזציה הכלליים שהתרחשו ברחבי אירופה, תחילה המערבית ואחר כך המזרחית וכן את הלך הרוח וההשפעות שחולל תהליך זה גם בקרב היהודים.
היוזמה לביצוע רפורמה מקיפה בחינוך היהודי המסורתי באה מגורמים שלטוניים ומגורמים יהודים כאחד, אך התהליך עצמו לא היה רציף ולווה בעכבות ומשברים רבים לאורך כל שלבי התפתחותו.
השלבים שעבר תהליך מיסוד החינוך היהודי משכילי הושפעו מגורמים שונים מבית ומחוץ שעיכבו את התפתחותו ומהלכו הרציף ומאלו שסייעו להתרחבותו ומיסודו לאורך התקופה.
בעבודה זו, אסקור בקצרה את התפתחותו של תהליך מיסוד החינוך היהודי המשכילי במזרח אירופה משלביו הראשוניים והלא ממוסדים שהחלו כבר במאה ה – 18 ועד לשלבים שהביאו להתרחבותו ומיסודו בעיקר במחצית השנייה של המאה ה – 19. בתוך כך, אבחן את השאלה מדוע לא התאפשר תהליך רציף של מיסוד החינוך היהודי משכילי במזרח אירופה לאור תהליכי המודרניזציה שהתחוללו באירופה המזרחית והשפעתם על הקהילות היהודיות? על מנת לעמוד על הבעייתיות שליוותה תהליך זה, אפרט את הגורמים שעיכבו את תהליך התפתחותו של החינוך היהודי המשכילי מול הגורמים שסייעו להתרחבותו ומיסודו, וכן את השפעתו של כל אחד מהגורמים על רצף התהליך החינוכי משכילי בקרב הקהילות היהודיות במזרח אירופה, עד למיסודו המלא בשלהי המאה ה – 19.