עבודה העוסקת בתום המלחמה הקרה ובסיבות לכך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3164
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה החוג למדע המדינה "הטוב, הרע והקרה" במסגרת הקורס מבוא ליחסים בינלאומיים סמסטר ב', תשסע"א
2 9.05.11
למשך כארבעה עשורים לאחר מלחמת העולם השנייה, שני גופים עוצמתיים ומנוגדים הובילו את הפוליטיקה והסוציואקונומיה הגלובאלית. הקונפליקט בין ברית המועצות לארצות הברית, קומוניזם וקפיטליזם, הגדירו את המהלכים המרכזיים במערכת הבינלאומית. מעצמות על אלו החזיקו במחסני נשק וצבאות שלא נראו במדינות אחרות באותה תקופה. האירגון הפנים מדיני של שתי המעצמות היה שונה בצורה רדיקאלית. ארצות הברית הייתה בעלת ממשל דמוקרטי וכלכלת שוק חופשית, כשברית המועצות נשלטה טוטאליטארית וכלכלה מבוקרת ומוגבלת. כל אחת מהן האמינה כי שיטתה היא הטובה ביותר, ועל כן מעצמות העל קידמו באופן פעיל את התפשטות שיטותיהן למדינות נוספות תוך כדי ניסיון לבלום האחת את התפשטות השנייה. מחלוקת אידיאולוגית זו, היא שהובילה לתחרות ביניהן. במילים אחרות, ארצות הברית וברית המועצות לא היו עוינות רק מעצם היותן שתי מעצמות על החזקות בעולם, אלא גם מכיוון שחזונן בנוגע לכיצד הפוליטיקה, הכלכלה והחברה צריכות להיראות היה מנוגד במהותו.
בשנת 1991 גוש אחד במערכת המפוצת אידיאולוגית, הדו גושית קרס. בפעם הראשונה בהיסטוריה מאזן הכוחות במערכת הבינלאומית השתנה ללא מלחמה ממשית. למנהיגי רוסיה כמו גם ארצות הברית הייתה זאת תקופה נרגשת. שתי החזיתות התמלאו בדיון מסחרר על המטרה החדשה, להפוך את רוסיה למדינה בעלת כלכלת שוק חופשי וממשל דמוקרטי. המלחמה הקרה נדחקה לצד והמערב הרוויח שותפה חדשה.
בעבודה זאת אבחן כיצד ניתן להסביר את תום המלחמה הקרה בשנת 1991. אעשה סקירה היסטורית בה אתייחס לאירועים הרלוונטיים אשר הובילו לקצה של ברית המועצות ותחילת עידן מערבי, דמוקרטי וחד גושי. לאחר מכן אציג את הנחות היסוד התיאוריתיות אשר יעזרו לי לענות על השאלה כיצד נגמרה המלחמה הקרה ומה היו הסיבות לכך. אנתח את הסוגיה בשתי גישות שונות, הליברליזם והריאליזם על מנת להבין לעומק את משמעות התשובה. לבסוף אביעה את עמדתי בנושא ואציג את המסקנות אליהן הגעתי בעקבות הניתוח.
לדידי ישנה חשיבות רבה להבין את הסיבות לתום המלחמה הקרה. זה הוא נושא שנוי במחלוקת אשר משפיע על הזירה הבינלאומית עד יומינו ועל כן בחרתי להתעסק בו. המערכת הבינלאומית מאז 1991, הייתה צריכה להתמודד עם טכנולוגיות צבאיות חדשות מה שהוביל לתהליכים מכריעים במערכות יחסים בין מדינות.
חוקרים רבים מתייחסים אל סוף מלחמה זאת כתחילתו של עידן חדש אשר הוביל להגמוניה האמריקאית בכל רחבי העולם. זאת לא רק בגלל נפילת ברית המועצות, אלא גם מכיוון שהעולם בכללותו עד לסיום המלחמה התחלק לשני גושים אדירים בגודלם, וארצות רבות נוספות לקחו חלק במאבק האידאולוגי השורר. אנסה לחקור ולראות מה היו ההשפעות של ארצות הברית על סיום המלחמה, ומה היו שיקוליה של ברית המועצות להגיעה להחלטה לסיים מאבק אשר התפרס על שנים רבות כל כך.