שינה והפרעות שינה בילדות -מעמד חברתי בביה"ס והפרעות שינה בקרב מתבגרים בגילאי 13-17

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8719

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בנושא:
מעמד חברתי בביה"ס והפרעות שינה בקרב מתבגרים בגילאי 13-17
מוגש במסגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה מרץ 2009
תוכן העניינים
תקציר. 3
מבוא.. 3
פרק ראשון -מהי שינה ?. 4
1 .1- מהות השינה. 5
1 .2- מבנה השינה. 6
1 .3- תפקידי השינה. 8
1 .3.1 – חשיבות השינה. 8
1 .3.2 – תיאוריות על תפקידה של השינה. 9
פרק שני- הפרעות שינה. 10
2 .1 – סוגים עיקריים של הפרעות שינה. 10
2 .2 – טיפול בבעיות שינה. 12
טיפול בעזרת אקטיגרף. 12
הטיפול התרופתי 12
טיפול התנהגותי 13
פרק שלישי- עולמם של המתבגרים. 14
3 .1- גיל ההתבגרות. 14
התפתחות ביולוגית. 14
התפתחות פסיכולוגית. 14
התפתחות קוגניטיבית. משפטים
3 .2. תפיסת העצמי ומעמד חברתי בביה"ס. 16
3 .4- שינה אצל מתבגרים. 17
4 . שיטה. 19
4 .1. אוכלוסית המחקר. 19
4 .2. כלי המחקר. 19
4 .3. הליך המחקר. 20 5. תוצאות.. 21
דיון וסיכום. 22
ביבליוגרפיה.
5 נספח 1: שאלון 28
נספח 2: עיבודים סטטיסטיים. 41
מחקרים רבים הוכיחו ששינה הינה צורך פיזיולוגי בסיסי , בעלת ערך ביולוגי חשוב ביותר להתפתחות האורגניזם ולתפקודו היומיומי. משך השינה משתנה מאדם לאדם , אך לכולם משותף הצורך הבסיסי- לישון. מחקרי חסך שינה הציגו קשר בין חסך שינה חלקי לבין יכולות תפקוד (כמו זיכרון, ריכוז) השפעה על מצב הרוח , ובמקרים של חסך שינה מוחלט אף הביאו למוות. נערים ונערות בתקופת ההתבגרות מצויים בתהליך של  גדילה ושינוי, ויש צורך בהבנת תהליך זה  כחלק מההתפתחות הביולוגית והפסיכולוגית של המתבגר .מעמדו החברתי של המתבגר בבית הספר , מידת הפופולאריות החברתית שלו , הינם עולם ומלואו עבורו, שכן המתבגר רואה את עולמו דרך עיניהם של האחרים המתבוננים בו .
במחקר זה השתתפו 40 מתבגרים אשר מילאו שאלונים בנוגע למעמדם החברתי  ולהרגלי השינה שלהם. ממצאי המחקר לא הצביעו על קשר מובהק בין מעמד חברתי בבית הספר לבין הפרעות שינה אך נמצא שכיוון הקשר הינו שלילי , כלומר ככל שהמעמד החברתי נמוך כך הפרעות השינה גבוהות.