זכויות סוציאליות למהגרי עבודה/עובדים זרים

תקציר העבודה

שם הקורס: בטחון סוציאלי נושא העבודה:
זכויות סוציאליות למהגרי עבודה/עובדים זרים .
תוכן הענייניים :
ראשי פרקים עמוד
1 .   מבוא                                                 
3 -4
2 .  סקר ספרות
2 א'.הגדרות
2 ב'.רקע כללי-תופעת מהגרי עבודה בעולם ובישראל
2 ג'.נתונים סטטיסטיים על מהגרי עבודה בעולם ובישראל
4 -6
7-9
9-17
3 .
בטחון סוציאלי למהגרי עבודה בעולם
3 א'.מדיניות רווחה בעולם       3 ב'.אמנות בינלאומיות וכללים בינלאומיים שנקבעו בהסכמים.
      3 ג'.ארגון העבודה הבינלאומי I.L.O
1 7-18
1 8-20
2 0-21
4 .
בטחון סוציאלי
4 א'.עובדים ישראליים
4 ב'.עובדים זרים בישראל
2 1-22
2 2-
5 5.
גישות שונות ביחס למעמד העובדים הזרים            במדינת ישראל      5 א'.  גישת הפרשנות הצרה      5 ב'.  גישת הפרשנות הרחבה
6 .  עיצוב מדיניות הרווחה לעובדים זרים בישראל      6 א'.  חוקים
6       ב'.   פסקי דין  26-28
2 9-32

3 3-35
3 5-38
7. יישום מדיניות ובעיית החסמים   7   א'.רקע תיאורטי    7   ב'.החסמים המונעים מעובדים זרים את                 קבלת הזכויות.       7ג'.קשיים באכיפת החקיקה המגנה.

3 8
3 8-42

4 2
8 .
סיכום      8 א. מסקנות ודעה אישית בנושא.
  8    ב. המלצות
4 3-45
4 6- 48
9. ביבליוגרפיה
4 9-53

1 .     מבוא
חדשות לבקרים מתפרסמות בעיתונים כתבות המתייחסות למעמדם של העובדים הזרים בישראל בהקשרים שונים.
בתאריך 10.4.03 פורסמה כתבה בעיתון גלובס שכותרתה "אני מציע שיפרישו הטבות סוציאליות לעובדים זרים כספים אלה יישמרו בקרן, והעובדים הזרים יקבלו את כספם כשיעזבו את הארץ")פרופ' רפי מלניק).מאידך גיסא, בכתבה שפורסמה בעיתון ידיעות אחרונות מתאריך 28.03.08 תחת הכותרת "ארגון זכויות אדם בינלאומי: ישראל מנצלת עובדים זרים".הכתבה מציגה דו"ח מיוחד שחיבר הארגון  (FIDH)המציג את אופן הניצול של העובדים הזרים בישראל: "זכויותיהם של עובדים זרים מופרות באופן שיטתי, שני שלישים מהעובדים שוהים בישראל באופן בלתי חוקי, וחוששים לדווח על ניצול במקום העבודה, מחשש שיגורשו." הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם ,קראה לישראל לחתום על אמנת האו"ם להגנה על זכויות עובדים זרים ולהתחייב ליישם את עיקרי האמנה. דובר במשרד החוץ בירושלים, יונתן פלד, הגיב על הדו"ח: "ישראל היא מדינה דמוקרטית ושומרת חוק, שאזרחיה נהנים מחירות ומכל הזכויות הדמוקרטיות, וזה נכון גם לגבי תיירים ועובדים זרים".
אין ספק כי מעמד העובדים הזרים בישראל מעורר תהיות רבות, גם חוקרים רבים ניסו לפענח סוגיה זו, בעזרת מחקרים  רבים."כל חבר שלגביו עומדת אמנה זו בתקפה מתחייב לנהוג במהגרים הנמצאים בהיתר בתחומי ארצו,ללא הפלייה מטעמי אזרחות, לאום, דת או מין, יחס שלא יהא נופל מזה שהוא נוהג באזרחיו שלו"(מתוך אמנה מס' 97 של ארגון העבודה הבינ"ל(.
שאלות המחקר שהנני מעלה בעבודתי הן האם קיימת הלימה בין הזכויות הסוציאליות המגיעות על פי חוק לעובד ישראלי לבין אלו המגיעות לעובד זר, וכן האם ההתאמה בזכויות מתקיימות בפועל.
המתודולוגיה בה בחרתי להשתמש, הינה סקירה וניתוח חומר ספרותי רלוונטי הכולל מאמרים בנושא, נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה,דו"חות ממשלתיים,המוסד לביטוח לאומי ונתונים מארגונים המגינים על זכויותיו של עובד זר: קו לעובד ,האגודה לזכויות האזרח,מכון אדווה, רופאים למען עובדים זרים,קרן סיוע לעובדים הזרים וכו'.
אסקור את מדיניות הרווחה בישראל כפי שבאה לידי ביטוי בחקיקה ובפסקי דין ואבדוק את יישומם הלכה למעשה.
אבחן את מצבם של העובדים הזרים בשוק העבודה בישראל באופן כללי לעומת עובדים ישראליים.
אסקור את החסמים שעומדים בפני העובדים הזרים מלקבל את זכויותהם, את תפיסתם העצמית ומעמדם בחברה הישראלית.
אחת הזכויות המרכזית בחיי העובד הזר, הינה הזכות לעבודה זכות זו מנוסחת בהכרזת האו"ם מ-1948 בסעיף כ"ג (1)"כל אדם זכאי לעבודה, לבחירה חופשית של עבודתו, לתנאי עבודה צודקים והוגנים …, (3) "כל עובד זכאי לשכר צודק והוגן, אשר יבטיח לו ולבני ביתו קיום הראוי לכבוד האדם שיושלם, אם יהיה צורך בכך על ידי אמצעים אחרים של הגנה סוציאלית." דרך ניסוח זה מבקשת ההכרזה לקבוע כי עבודתו של אדם היא זכותו ונוגעת ישירות לכבודו כאדם, לחירותו – לבחור את עבודתו, כמו גם לזכות לתנאי עבודה צודקים ושווים, ולקיום בכבוד המאפשר לעובד ולמשפחתו לחיות ברווחה. ההכרזה מציינת במפורש כי אחריות המדינות להשלים את רווחתו של כל אדם אם עבודתו אינה מאפשרת קיום בכבוד שלו ושל בני ביתו. בישראל זכויות העובדים הזרים נגזרות מחוק יסוד:כבוד האדם וחירותו-התשנ"ב: "חוק יסוד כבוד האדם משתקף, בין היתר, ביכולתו של יצור אנוש בתור שכזה לגבש את אישיותו באופן חופשי, כרצונו, לבטא את שאיפותיו ולבחור דרכים להגשמתן, לבחור בחירותיו הרצוניות, לא להיות משועבד לכפייה שרירותיות, לזכות ליחס הוגן מצד כל רשות ומצד כל פרט אחר, ליהנות מן השוויון אשר בין בני אנוש, לזכות לתשומת לב הראויה של החברה בה הוא חי-"(השופט מאיר שמגר).
כיום זכויות אלו מעוגנת על ידי הביטוח הלאומי וכן על ידי חקיקה הקשורה לנושא, כאשר מופרת זכות זו או נפגעת, יש לעובד זכות לתבוע מהמדינה שמירה על כבודו, על חירותו ועל זכותו לשוויון.