מבוא לפסיכולוגיה 10136 "ציון 84"

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן)  משפטים הקורס:       מבוא לפסיכולוגיה חומר הלימוד למטלה:   פרקים 14+משפטים מספר השאלות: 4
משקל המטלה:   5 נקודות סמסטר:      2011א מועד אחרון להגשה:  17/6/2011
  קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
·          שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס ·          שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" הנחיות כלליות- הנך מתבקש להקפיד שאורך כל מטלה לא יעלה על 5 עמודים מודפסים ברווח כפול, עם שוליים רחבים משני הצדדים.  כל עמוד מעבר ל-5 עמודים לא יבדק. שאלה 1 (30 נקודות) דורית בת ה-20 הופנתה ארבע פעמים במהלך השנה האחרונה למיון פסיכיאטרי. היא אושפזה בכפייה בעקבות ניסיון אובדני. במיון היא דיווחה על כך שניסתה להתאבד היות ושמעה קול שהורה לה על כך. לאחרונה, אינה שומעת כמעט קולות, אך פגועה ביותר מבחינה רגשית, מתבודדת חברתית וחשה העדר שמחה, אהבה או עצב.   א. תארו בקצרה את ההבחנה בין סכיזופרניה עם תסמינים חיוביים לסכיזופרניה עם תסמינים חיוביים (עד 8 שורות לשאלה)
6 נקו' ב. מיינו את הסימפטומים מהם סובלת דורית לחיוביים ושליליים. 7 נקו' ג.  דורית אובחנה כסכיזופרנית. הגדירו מאיזה סוג סכיזופרניה סביר כי דורית סובלת. 7 נקו' ד. האם ניתן לאבחן את דורית כסובלת מדיכאון קשה? נמקו. (עד 10 שורות)
1 0 נקו' שאלה 2 (
5 נקודות) משה בן ה-35 פנה לטיפול. בפגישה הוא מספר כי הוא מסדר את השולחן בבית ובעבודה ללא הרף. בשל כך, הוא מבזבז שעות רבות על ארגון מיותר ואינו משקיע בעבודה המשמעותית. גם כשיוצא ממקום עבודתו עסוק במחשבה לגבי הסידור וחושש שמא לא ארגן את הדפים כהלכה. לאחרונה, לא עמד בפרויקט חשוב בשל התעסקות בסידור הדפים.  כעת, הוא חושש למקום עבודתו.  הוא מספר כי אם לא יעשה זאת משהו רע עשוי לקרות להוריו. בבדיקה, מתברר כי משה מניח שהוריו לא יפגעו במידה ולא יארגן את דפיו, אך מתקשה להימנע ממעשיו החוזרים. בנוסף, אובחן לאחרונה כסובל מהפרעת אישיות סכיזואידית.   א. סווגו את משה לפי חמשת הצירים של הIV-R –DSM 5 נקו' ב. הסברו לפי התיאוריה הפסיכואנליטית את הסיבה לסימפטומים מהם משה סובל (בציר I)
1 0 נקו' ג.  הסברו לפי הגישה ההתנהגותית את הסיבה לסימפטומים מהם משה סובל (בציר I)
1 0 נקו' שאלה 3 (
5 נקו') נגה בת ה-24 פנתה לטיפול. היא מדווחת כי בשנה האחרונה חסרת תיאבון והשילה 10 ק"ג ממשקלה, היא מתקשה להרדם בלילות וחשה רמת אנרגיה נמוכה. נגה ממעטת לצאת מביתה ולמעט חברה אחת היא אינה משוחחת עם איש. בעקבות הדרדרות שחלה לאחרונה במצבה הרגשי הפנתה אותה חברתה לטיפול. האבחנה שניתנה הינה דיכאון קשה. א. כיצד עשויה להסביר הגישה הביולוגית את הדיכאון ממנו נגה סובלת?
5 נקו' ב. כיצד תטפל הגישה הביולוגית בדיכאון של נגה 5 נקו' ג.  כיצד עשויה להסביר אחת הגישות הקוגניטיביות את הדיכאון ממנו נגה סובלת?
8 נקו' ד. הציעו טיפול קוגניטיבי שיתאים לנגה. 7 נקו' שאלה 4 (20 נקו') נירה בת ה-27 סובלת מפחד ממחטים. אימה מספרת שבילדותה אחות המרפאה התקשתה במציאת וריד והדבר גרם לנירה להידקר פעמים רבות. מאז, היא נמנעת מקבלת טיפול רפואי הכרוך בזריקות.  א. ציינו את סוג הפרעה ממנה סובלת נירה?
בתשובתכם עליכם להתייחס גם לאבחנה הכללית וגם לתת האבחנה. 5 נקו' ב. כיצד עשויה להסביר הגישה ההתנהגותית את הסימפטומים של נירה?
8 נקו' ג.  כיצד תטפל הגישה ההתנהגותית בסימפטומים של נירה? 7 נקו' סכיזופרניה כוללת קשת רחבה של חוסר תפקוד אמוציונלי וקוגניטיבי. הסימפטומים האופייניים למחלה נחלקים לשתי קטגוריות: חיובית ושלילית. סימפטומים חיוביים הם עיוות והפרזה בתפקוד הנורמלי, ואילו השליליים מתייחסים להפחתה או איבוד התפקוד הנורמלי. הסימפטומים החיוביים כוללים…  ממדים של התסמונת השלילית: 1.נסיגה או צמצום אפקטיביים  2.אלוגיה: צמצום התקשורת … דורית דיווחה שניסתה להתאבד היות ושמעה קול שהורה לה על כך ===> סימפטומים חיוביים , הזיות שמיעה, החולה שומע… דיאגנוזה של סכיזופרניה שרידית ניתנת כאשר מתקיימים 2 או יותר מה… הדיכאון כרוך לרוב בעיוותים בחשיבה וברגש, וגורם לאדם לחוש…  שילוב של מחשבות לא רצויות ואובססיביות לבצע פעולות מסוימות . כפתייתית obsessive compulsive :…
לפי התיאוריה הפסיכואנליטית הסיבה לסימפטומים מהם משה סובל : מקור ההפרעה בתהליכים תוך נפשיים ברובם..
לפי הגישה ההתנהגותית הסיבה לסימפטומים מהם משה סובל : אובססיביות – התפרצויות עקביות של מחשבות, תמונות ודחפים…
הסבר ביולוגי ===> מרכיב תורשתי, חוסר רגישות ומספר מועט של רצפטורים לנוראפניפרין וסרטונין, בעיקר באזורים של המוח שמעורבים בוויסות רגשות (היפותלמוס)..
. סימפטומים קוגניטיביים: מחשבות שליליות, הערכה עצמית נמוכה, הרגשת אי- כשירות והאשמה עצמית בכישלונות. חוסר תקווה לגבי העתיד…
טיפול קוגניטיבי מתאים לנגה : טכניקות של שינוי התנהגות ותהליכים…
טיפול התנהגותי : יצירת מתח ===> פעולה הפוכה מהרפיה , מתאימה לבעלי פוביית דם-פצע (לנירה) , בעלי פוביה זו חווים דווקא ירידה חדה בלחץ הדם…