מאבקים בין העדה הספרדית לאשכנזית בירושלים במאה ה-19

מקצוע
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4293
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

מאבקים בין העדה הספרדית לאשכנזית בירושלים במאה ה-19
מבא עדתיות בישראל הינה נושא הנמצא בשיח הציבורי הישראלי מאז ומעולם. צעירים בימינו אף הם מודעים לסטיגמות ולמתחים, בין אם בבדיחות הדעת ובין אם כחלק שיגרתי מהחיים, לחיץ הקיים בין העדות השונות בישראל. אומנם יש מי שיאמר שחיץ זה נמוג מן העולם, ומה שנשאר אלו רק הבדיחות, אך יהיו גם אלו שיגידו שרוח הדברים עדיין קיימת ונושמת בפועל במקומות רבים בחיים החברתיים. כנראה שאין הדבר חדש וכי הוא התחיל הרבה שנים אחורה, ואף יותר מכך- חריפותו היתה גדולה ועוצמת הסכסוכים יכולה היתה להרקיע שחקים במקרים רבים. במיוחד היה החיץ קיים בין שתי העדות הגדולות, אשכנזים וספרדים. שני עדות אלו היו דומיננטיות בחיי הישוב בארץ ישראל עוד הרבה לפני שנוסדה ארץ ישראל. ארץ ישראל בראשית המאה ה-19 שהייתה תחת חסות האימפריה העות'מאנית ונחשבה לאזור נחשל, נידח ובלתי חשוב. התגוררו בה בין חמשת אלפים לששת אלפים יהודים, רובם ספרדים ורק כמה מאות אשכנזים. כמחצית מהם ישבו בירושלים, והיתר בערי הקודש הנוספות (צפת, חברון וטבריה). בני עדות המזרח שעלו ארצה היו אנשים שרמת תרבותם וכלכלתם הייתה נמוכה  וגם דרישותיהם היו מעטות, ולכן רק מעט מיהודי ירושלים התפרנסו ממסחר ומלאכה, ואילו רוב הישוב נזקק לתרומות "החלוקה"- כספי צדקה, תרומות ונדבות שהגיעו מקהילות ישראל בגולה.
מטרת עבודה זו לבחון את העימותים אשר היו קיימים ביישוב היהודי בארץ ישראל בירושלים במאה ה-19. במאה זו היתה העדה הספרדית העדה הדומיננטית, אך העדה האשכנזית נשפה בעורפה לאורך כל השנים בדרישה לעצמאות. אליהם נוספה עדה נוספת בשלהי המאה, העדה התימנית, אשר הגיע מחוסרת כל לירושלים, הישר לתוך בליל השפות והמנהגים השונים. עבודה זו תבחן את טיב הקשרים בין העדות הללו, מה היו מאפייני הסכסוכים, וכיצד הגיעו לפתרונות.
לשם כך יעסוק הפרק הראשון בשני העדות הגדולות בירושלים, העדה הספרדית והאשכנזית, זאת על מנת להבין את רוח הדברים והמהלכים המאפיינים אותם. הפרק השני יביא את מוקדי הסכסוכים בין שתי עדות אלו, מה היו המאפיינים שלהם, הנושאים העיקריים, כיצד נפתרו, ומי היו הדמויות המרכזיות שם. הפרק השלישי יביא את סיפורה של העדה התימנית בירושלים, ואת האופן בו השתלבה בחיי הקהילה היהודית, מה היו המאבקים הפרטיים של עדה זו בתוך המרקם האנושי העדין של ירושלים במאה ה-19.