ג'נוסייד ארמני באתרי הנצחה בעולם ובאינטרנט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5935
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

זיכרון הג'נוסייד הארמני באתרי הנצחה בעולם ובאנטרנט מבא הג'נוסייד הארמני אשר התרחש בתחילת המאה ה-20 ובו נרצחו בין מיליון לשני מיליון ארמנים תחת השלטון העותומאני- טורקי הינו אירוע היסטורי אשר המודעות אליו החלה רק בעשורים האחרונים. למעשה בשנת 19משפטים היו בארמניה כ-2.5 מיליון ארמנים ואילו לאחר המלחמה פחות מחצי מיליון. יחד עם זאת ישנה אי הסכמה לגבי מספר הנרצחים והמגורשים, אלו שנהרגו כחיילים ואילו שנרצחו בשיטתיות. בכל מקרה, קטסטרופה היסטורית זו של העם הארמני לא זכתה להכרה במשך שנים רבות מסיבות פוליטיות שונות. אך המאבק של הארמנים ברחבי העולם לזכות באותה הכרה ובזכותם לזיכרון הביא להכרה בינלאומית ביום ה-24
באפריל כיום זיכרון לג'נוסייד הארמני. הכרה זו הביאה לתנופה בהנצחת הזיכרון של הג'נוסייד ברחבי העולם כולו, וגם באמצעות האינטרנט, אשר משמש כיום לא רק ככלי הנצחה בפני עצמו, אלא כמרחב אשר בו ניתן "לסייר" בין אתרי ההנצחה השונים, לקבל עליהם אינפורמאציה, וכל זאת בלילצאת מהבית.
העבודה הנוכחית תבחן כיצד באה לידי ביטוי ההנצחה של הג'נוסייד הארמני ברחבי העולם, מה הם המאפיינים של הנצחה זו, מה ההבדל בין המדינות השונות בסגנון ההנצחה, מה זה אומר וכיצד הדבר קשור לעובדות ההיסטוריות בנוגע למעורבות העולם בג'נוסייד. המחקר מבוסס על אתר אינטרנט המכונה "מוסד לאומי ארמני" ובו רקע היסטורי, תמונות ותיעודים של הגי'נוסייד, בהרחבה רבה.
בנוסף קיים באתר פירוט של כל המקומות בעולם בהם הונצח הגי'נוסייד הארמני, כולל תמונות, סגנון הנצחה וכדומה. סך הכל באתר למעלה מ-30 מדינות אשר בהם מאוזכר הגי'נוסייד הארמני. במדינות אלו קיימים פסלים, מונומנטים, מזרקות, ושבילים אשר מוקדשים לזכר הגי'נוסייד לגבי כל אחד מאתרי הנצחה אלו ישנו פירוט המספר את הסיפור שעומד מאחוריו. בעבודה ארצה לבדוק מהו הסיפור הזה, מה המאפיינים של הזיכרון, ההנצחה הבינלאומית. מה מוזכר, ומה מוצנע. מה ההנצחה הזו מנסה להגיד, מה היא מנסה לזכור ומה מנסה להשכיח, היכן מושם הדגש, ואילו פרטים העדיפו להשכיח.
העבודה הנוכחית תתמקד בהיבט מסוים של הזיכרון הקולקטיבי של הגי'נוסייד הארמני, ההנצחה העולמית, ותבדוק כיצד מסייעים המונומנטים השונים להבניית הזיכרון הארמני ומהו הנרטיב הנובע מההנצחה הזו, כפי שהיא באה לידי ביטוי ברחבי העולם ועל גבי האינטרנט, כמרחב הנגיש בשפות שונות בכל רחבי העולם.
לשם כך יעסוק הפרק הראשון בעבודה ברקע היסטורי כללי לגי'נוסייד, ובו פרטים לגבי הארוע. בנוסף הפרק יכלול התייחסות לקונפליקט הארמני- טורקי אשר חשוב להבנת ההנצחה והזיכרון הארמני מאז ועד היום, כיוון שלטורקים אינטרס להקטין את מימדי הטרגדיה. הפרק השני יתייחס להנצחה בעידן המודרני- הנצחה באינטרנט. שדה- בק (2009) טוענת כי הנצחה באינטרנט מאפשרת זיכרון רחב, נגישות לזיכרון, קונפורמיות והזדהות בצורה שלא היתה קיימת בעבר. בפרק זה תהיה גם סקירה של שני אתרי אינטרנט עיקריים העוסקים בהנצחת הזיכרון הארמני:
(1) אתר ה- ANI- http://www.armenian-genocide.org/memorials.html (2) אתר הנצחה- Armenian jenocide- History does not forget- http://www.theforgotten.org/intro.html הפרק השלישי ינתח את סגנונות ההנצחה ברחבי העולם של הגי'נוסייד, ולמעשה יהווה מעין סיור מודרך וירטואלי בכ- 20-30 אתרים ברחבי העולם כולו, כולל אתרים בארה"ב, ישראל, צרפת, גרמניה, לבנון וסוריה.
פרק זה ינסה לאפיין את ההנצחה הבינלאומית. לבסוף יערך דיון אינטגרטיבי שישווה בין אתרי ההנצחה השונים,  כולל האתרים האינטרנטיים שאמורים להוות פלטפורמה בינלאומית לזיכרון הארמני, תוך ניסיון למצוא את המאפיינים של ההנצחה הארמנית.