יהדות ופמיניזם

מקצוע
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6903
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מבא      "העיסוק במעמד האישה ביהדות נובע משני מקורות: מהתפתחויות ומלחצים הבאים מחוץ ליהדות מצד אחד, ומדינאמיקה הקיימת בתוך היהדות עצמה מצד שני". למעשה, ההתפתחות החיצונית היא המוגדרת כ"תנועה הפמיניסטית", שבתחילתה נלחמה בעיקר על שוויון זכויות האישה לשל הגבר בנושאים כגון השכלה, תעסוקה (מחוץ לבית), פוליטיקה (זכות הבחירה) וכיוצא בזה. בגל השני הלחימה לשוויון מתבססת על שונות והכרה בייחוד הנשי, וכיום, הזרם הפוסט- מודרני מכיר בשונויות אינסופיות ומשם חותר לשוויון, הכרה בשונות ושלילת ההגדרות.       הדת ככלל, והיהדות בפרט, כמבוססת על חוקים שאין לשנות מקשה על פעילותם של ארגונים פמיניסטים. בדת היהודית, כמו גם בדתות אחרות, ישנם תפקידים מסורתיים לגבר ולאישה, אשר על פיהם נקבעו ההלכות והחוקים.
נהלים אלו מתקיימים כבר מאות שנים, וכל שינוי בהם נתפס כחילול הקודש וכפירה, ולכן קשה מאוד לשנותם. מרבית ההלכות והחוקים ביהדות נכתבו בתקופה בה בכל מקרה הנשים היו אזרחיות סוג ב' והן היו מופלות לרעה בכל תחום חברתי. העובדה כי שינוי בהלכות נתפס ככפירה מקשה להתאים את היהדות לרוח התקופה, המאה ה-21. כך נוצר מצב בו נשים דתיות רבות חיות בתוך חברה השואפת לשוויון זכויות בעבודה, במשפחה ובכלל, ומאידך הן מצויות בתוך מערכת של חוקים דתיים המקשים על החתירה לשוויון זה. דבר זה בה לידי ביטוי במיוחד בקושי אותו חובות נשים מסורבות גט ועגונות.
      מטרת עבודה זו לבחון את התפתחות מעמד האישה ביהדות, על ידי התמקדות בארגון פמיניסטי "מרכז צדק", הפועל בשנים האחרונות למען קידום רעיונות אלו, ולשיפור מצבן של נשים מול הממסד הרבני. לשם כך יעסוק הפרק הראשון של העבודה בתפיסת מעמד האישה במדינת ישראל החל מהקמתה ועד היום.
הפרק השני יעסוק במעמד האישה ביהדות, בספרות ובהלכה, וידון בהתפתחות הארגונים היהודיים הפמיניסטים. הפרק השלישי יתמקד ב"מרכז צדק", במבנה הארגוני שלו, במטרות שלו, בפעילויותיו ובחזונו.