יוסף ושנאת אחיו

מקצוע
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4409
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

יוסף ושנאת אחיו יוסף בבית אביו (פסוקים א-יא) מבא רבות נכתב בעולם הפסיכולוגיה על הקשר שבין אפליית הורים לשנאת אחים. ידוע שכשהורה אוהב יותר את אחד הילדים, ועוד יותר כאשר הוא מפגין את האהבה הזו כלפי חוץ, מול ילדיו האחרים, בין אם מבחינה רגשית ובין אם מבחינה חומרית, אזי עשויה להתגבש קנאה ושנאה בין האחים. השנאה הזו עשויה להתגבר במידה והילד הנאהב יותר לא מסתיר זאת ואף מתנשא על אחיו עקב כך (חופשי- קמינר, 2005).  מתברר שתופעה זו אינה חדשה והיא קיימת כבר אלפי שנים. מטרת עבודה זו לבחון את התופעה כפי שהיא באה לידי ביטוי בסיפור יוסף. בעבודה נרצה לבדוק את הדינמיקה בין אהבת יעקב את יוסף ובין שנאת האחים את יוסף. עמנואלי (2002) מציין שלושה סיבות עיקריות לשנאת האחים את יוסף: 1.
העובדה כי היה מוציא את דיבתם בפני יעקב, 2. העדפת יעקב את יוסף כפי שבאה לידי ביטוי במתנת כותונת הפסים לו, 3. החלומות של יוסף בהם הוא המלך ואחיו עבדיו.  העבודה תחולק לשלושה חלקים עיקריים: החלק הראשון יעסוק באהבת יעקב את יוסף בנו, החלק השני יעסוק בהתנהגותו של יוסף, והחלק השלישי יעסוק בשנאת האחים. בפרקים ישאלו מספר שאלות מרכזיות:
מהי "אהבה" כפי שבאה לידי ביטוי בכתובים?
מה המשמעות של "כתונת הפסים" כביטוי לאהבת אב לבנו?
מדוע אהב יעקב את יוסף יותר מכל בניו?
3.  מה בקווים לדמותו של יוסף הביא לשנאה אליו?
4. מה הוא ההיבט הפסיכולוגי של התנהגות יוסף?
5.מהי שנאה בכתובים, וכיצד באה לידי ביטוי בסיפור יוסף?
6.
מדוע יצרו החלומות של יוסף שנאה גדולה כל כך?
  7. האם ישנם סיבות נוספות, מעבר לשלושה המקובלות, לשנאת יוסף?
כל פרק יפתח בתקציר פשט הפסוקים העוסקים בנושא של הפרק, לאחר מכן יפורטו השאלות בהם יעסוק הפרק, ולאחר מכן יובאו ניתוחי השאלות בתתי פרקים וסעיפים.