ז'נה על פי תיאוריית התיוג

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3465
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תקציר מושאי הסטיגמה הראשונים ביוון העתיקה היו עבדים נמלטים שאות קלון נצרב בעורם. אות קין המקראי, וכמותו האותות שהוטבעו ברוצחים בתרבויות פרימיטיביות שונות, היו אותות של טומאה ושל זעם האלים. לעומתם, סימנים שעלו באדם כתוצאה ממחלה, כמו הסטיגמות של פראנציסקוס הקדוש שסמלו את פצעי ישו, או כ"קרינתו" של משה רבנו, נחשבו לאותות קדושה וייחוד. חשוב להבחין באופיים של התגים המוטבעים בסוטה, משום שהוא קובע את עצם מהותו של מושג הסטייה, בהיותו ביטוי לעמדותיה של הקבוצה. בהתאם לתג ייראה הסוטה כחוטא אחוז דיבוק שטני, כמפלצת יצירת הטבע, כחולה,או כאם מן היישוב שאישיותו הושחתה.
הסטיגמה בחברה המודרנית שונה במהותה ובתוצאותיה מהכפירה של ימי-הביניים ומהטאבו הפרימיטיבי, אך טבעה העיקרי לא השתנה. הפרט השונה באישיותו ובהתנהגותו, או זה שנחשב חריג באופן המאיים על המערכת הנורמטיבית של הקבוצה, צפוי לתיוג כסוטה. תוצאותיה החברתיות והכלכליות של הסטיגמה תלויות בחומרת הסטייה המיוחסת לו ובעוצמתה הפנימית של הנורמה, דבר העשוי להתבטא בעוצמת הסלידה שחשים כלפי הסוטה. ניתן לחקור את הסטיגמה בשתי רמות:
ראשית, מבחינת השפעתה על הגיוס לקריירה של סטייה ופשע; שנית, מבחינת הסיוע שהיא מספקת לקריירה כזאת לאחר שהתחילה. היבט שני זה קשור בעיקר למנגנונים הפורמליים של פיקוח חברתי. הסטיגמה של הרשעה בפלילים, או של זיהוי רשמי אחר כסוטה, מצמצמת את ההזדמנויות החברתיות והכלכליות הפתוחות בפני אדם ומשנה בכך את מערכת תפקידיו החברתיים. שינוי זה עלול לגרום לכך שמושא התיוג ידחה את הנורמות החברתיות, יחפש את חברתם של סוטים ודחויים אחרים, ובסופו של דבר יאמץ את המערכת הנורמטיבית הסוטה של קבוצת החריגים. בנוסף, תגובותיהם של האחרים ממלאות תפקיד מכריע בעיצוב הדימוי העצמי. המתויג, התלוי בסובבים אותו, נוטה לאמץ לעצמו את האופן שבו הם רואים אותו, ובכך מפתח לו דימוי של סוטה.
ז'אן ז'נה הפושע המועד והסוטה הוא המקרה הטיפוסי להדגמת תורת הסטיגמה של הפשע ושל הסטייה. הוא מכריז על שאיפתו לשלמות: "רק עקב היותה בלתי מושלמת נחשבת פעולה מסוימת לבזויה".
הוא משרטט בפרטי פרטים, את דיוקנו האישי כפושע ומספק לנו תמונה מדויקת של הנורמות והערכים של אנשי העולם התחתון. הוא מעלה לרמה מטאפיזית את השלילה הקוטבית שלו, את העולם הלגיטימי ואת מוסדותיו.
ז'נה הוא מקרה קיצוני של פושע שהוטבעה בו סטיגמה, ודיוקן אישי זה הוא העושה את ז'נה לחשוב כל-כך. הוא מאיר כל שלב בתהליך הטבעת אות הקין של הסטיגמה, ומסמן בחדות את תחומיו התיאורטיים של נושא זה.
תוכן-עניינים
מבוא -…3
תיאוריית התיוג/ שוהם ואדד -..5
גורמים מכינים –7
תהליכים דינמיים של הטבעת סטיגמה –8
ז'אן ז'נה ..10 ז'נה ע"פ תיאוריית התיוג –13
סיכום -16
ביבליוגרפיה –..17