לשון, חברה ותרבות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 816

תקציר העבודה

ממ"ן 13
קורס: לשון, חברה ותרבות.
שאלה 1:
א.      נקודת התצפית הבאה לידי ביטוי בקטע זה היא נקודת תצפית אידיאולוגית, מכיוון שהכותב מביע את מערכת הערכים והאמונות שלו כלפי הערבים וההתנחלויות. הוא חוזר על המילה "הריסה" כדי להדגיש את עמדתו ולשכנע ולהשפיע על החברה. הכותב משתמש באמצעים רטוריים כדי להעביר מסר זה, כגון אמיתות מוסכמות, הוא מנסח את רעיונותיו כאמת שמוסכמת על הכל, אין לערער עליה("יש להפסיק מיד את ההריסות"…), ישנה חזרה מילולית ותחבירית, הכותב משתמש בהגזמה, טוען שהריסת בתיהם של ערבים תגרום לתסכול ועקב כך גם לפיגועים, גם כן טוען שיש לפרק את ההתנחלויות, מדגיש זאת בעזרת סימני פיסוק רטוריים המביעים החלטיות(סימני קריאה).
ב.      האמצעי הרטורי הראשון המשתקף בקטע הוא שימוש בשמות תואר ומילים ניגודיות: …"על גורלם של החלכאים והנדכאים, החלשים והמוחלשים"… – הכותב מחזק את הטקסט ומגביר את המטען הרגשי על ידי שימוש בשמות תואר אלו.
אמצעי רטורי שני הוא נוכחות המוען: …"ארשה לעצמי וידוי אישי"…, …"שאר המכאוב שנותר בלבי"… – הכותב משתף את הקורא ברגשותיו האישיים, בכך יוצר קרבה והזדהות עם דבריו.
אמצעי רטורי נוסף המשתקף בקטע הוא שימוש בלשון ציורית: הכותב משתמש במטאפורה "השמינה ובעטה" על "מדינת יהודה" ולא למשל בלשון גדלה, בכדי להמחיש את זה שיהודה התרחבה ממסעדת מתנחלים בחברון עד קצה השומרון, ואם לא די בכך, על חשבון שטחם וכספם של תושבי מדינת ישראל.