חובה בשינה והפרעות שינה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1343
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

שאלה 1 (100 נקודות) על מנת לענות על מטלה זו עליכם להשתמש במאגרי המידע הרלוונטיים לתחום בו עוסק הקורס: PsychNet. חשבו על נושא המעניין אתכם בתחום הדיון של קורס זה. לאחר שהגדרתם נושא שיש לכם בו עניין, אתם מתבקשים לערוך חיפוש במאגרי מידע של מאמרים מהשנים 2000 – 2012
המתייחסים לנושא הנדון (על פי מילות מפתח המתייחסות למושגים מרכזיים באותו נושא). למשל, אם בחרתם בנושא שינה בקרב מתבגרים (אין לבחור בנושא זה לממ"ן) ניתן להתחיל את החיפוש מהצלבת המושגים Sleep and adolescence. בוודאי תתקלו ברשימה ארוכה של מאמרים, אותה יש לצמצם ע"י הגדרת תת-תחום כמו בחירת הפרעת שינה ספציפית בקרב מתבגרים (כמו Sleep schedule disorder). הקריטריון למיקוד החיפוש צריך להיות תאורטי/תוכני (ולא טכני כמו שם כתב העת או סימון אפשרות ה-  Full text only). יש לצמצם את החיפוש עד לקבלת רשימה של 5-10 מאמרים רלוונטיים.
השיבו על השאלות הבאות:
(10 נק') א.
הגדירו את הנושא שבו בחרת, והציגו את מילות החיפוש שבהן נעזרתם. (10 נק') ב.
הכינו רשימה ביבליוגרפית של ארבעה מקורות שמצאתם כרלוונטיים ביותר לנושא שבחרתם בו (אין לכלול מאמרים מחומר הקורס). הקפידו על כתיבה נכונה של המקורות בהתאם להנחיות המופיעות בתחילת החוברת.
מתוך הרשימה שבסעיף הקודם בחרו שני מאמרים, וקראו אותם בעיון. צרפו אותם לממ"ן (כקובץ  pdf במערכת המטלות או עותק מודפס לממנים המוגשים בדואר). אם אינכם מוצאים את כתב העת, בחרו מאמר אחר שכתב העת שלו נמצא בספריה. את מרבית המאמרים מהשנים האחרונות ניתן למצוא גם בכתבי העת האלקטרוניים. (20 נק') ג.
לגבי אחד מבין המאמרים שבחרתם, כתבו בקצרה מהי שאלת המחקר, מה הממצאים העיקריים ומסקנותיו המרכזיות.   (60 נק') ד.
על בסיס קריאת שני המאמרים, נסחו הצעה למחקר המשך בנושא שבו בחרתם. רעיון למחקר המשך יכול להתבסס על מגבלות במחקר, או שאלות הנגזרות מן המחקר המתואר בכל מאמר שקראתם. הצעה למחקר המשך צריכה לכלול התייחסות לנקודות הבאות:
הסבירו על סמך מה מבוססת הצעתכם (מתוך מה צמחה השאלה? על אלו נתונים אמפיריים או גוף ידע תיאורטי מבוססת).
למה תצפו? (מה ההשערה שלכם לגבי ממצאי המחקר, ועל מה היא מתבססת) הסבירו מה יכולה להיות תרומתה לידע הנסקר והנחקר במאמרים שקראתם.
שאלה 1
א. בחרתי את נושא שנתם של ילדים עם הפרעת קשה והיפראקטיביות, תוך התייחסות לקשר שבין הפרעת הקשב וההיפראקטיביות והטיפול המקובל בה לסימפטומים השליליים הנצפים בשנת הילדים הסובלים מן ההפרעה.
ADHD הינה הבעיה הנפוצה ביותר המוצגת בפני שירותי בריאות הנפש לילדים. ההפרעה משפיעה על כ5%-10% מהילדים בגיל בית ספר והיא מאופיינת כשילוב הטרוגני של מספר הפרעות התנהגות, תת השגיות אקדמית וקשרים חברתיים דלים. תסמיני הגרעין של הפרעה זו כוללים רמות משתנות של חוסר תשומת לב, אימפולסיביות וחוסר מנוחה. מכיוון שתסמינים אלה ידועים משכבר כמאפיינים הפרעות בשינה, מקומן של הפרעות השינה, שכיחותן וחומרתן בקרב ילדי ADHD ראויה לבחינה.