בעיה חברתית- התמכרויות לסמים, כוללת סקירת ספרות, ראיונות עם 2 עו"סים ו2 מכורים, דיון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6327
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

בית ספר לעבודה סוציאלית עבודה בנושא: "מפגש עם עולם העבודה הסוציאלית" בעיה חברתית: התמכרויות – לסמים.
תאריך: 19.3.2012
סקירת ספרות תופעת ההתמכרות לסמים פוגעת במערכות רבות: בפרט עצמו במשפחה ובחברה. פשיעה ואלימות הן תופעות נלוות להתמכרות המשפיעות על המערכות הסובבות את הפרט. תופעת ההתמכרות מוגדרת כבעיה חברתית עקב התפשטותה והתרחבותה של התופעה ועקב והשלכותיה הבאות לידי ביטוי בפגיעה בתחושת הבטחון של הציבור, נזקים כלכליים וכד'. כמו כן, נוגעת התופעה בתחומים רבים ושונים:
כלכלה, משפט, בריאות, חינוך, חברה ורווחה ועוד. דיסציפלינות רבות מתמודדות עם התופעה ועל כן נדרש תאום בין מערכתי ופעולות מתוכננות משותפות. תיאום זה נדרש במיוחד בין עמדות הממסד החברתי חינוכי, המגנה את השימוש בסמים, ובין אמצעי התקשורת אשר לעיתים מעודדים שימוש בסמים באמצעות העברת מידע בלתי אחראי, כתבות מפתות ומרשמים פשוטים להכנת תערובות סמים מעל דפי העיתון ובגלישה באינטרנט. מהי התמכרות הסברים לשימוש בסמים טיפול בנפגעי הסמים שיטות טיפול   קהילות טיפוליות וקבוצות עזרה עצמית הנחיות לטיפול בנפגעי ההתמכרויות בקהילה תהליך הגמילה וההחלמה ראיונות:
עם 2 עו"סיות בתחום, עם 2 מכורים נקיים דיון סיכום עבודה זו עסקה בבעיה החברתית ההתמכרות לסמים והציגה את סקירת הספרות אודות התופעה, הגדרת הבעיה והסברים לתופעת ההתמכרות.
בהמשך הוצגו מספר דרכי התערבות לסוגיה זו, והתייחסות לתפקידה של המדינה בטיפול. חלקה השני העבודה כלל ראיונות עם מכורים "נקיים" אשר תארו כיצד ומדוע החלו להשתמש בסמים, כיצד הרגישו בזמן השימוש, וכיצד הם רואים את עצמם כיום לאחר הגמילה- כמכורים "נקיים". בנוסף, הוצגו ראיונות עם אנשי מקצוע, עובדות סוציאליות המתמחות בטיפול בהתמכרויות, בהן פורטו תפקידיהן כמטפלות במכורים ויחסן לתפקיד. אין ספק כי מדובר בבעיה חברתית רבת היקפים, הדורשת נקיטה באסטרטגיה רוחבית שתקיף את כל מוסדות המדינה הרלוונטיים ובעיצוב מדיניות ברורה לטיפול בנושא בעבודה משולבת ומתואמת בין הגורמים הרלוונטיים בתחום החינוך, משפט וחקיקה, בריאות ורווחה, הן ברמה המדינית והן ברמת הפעילות בשטח. כחלק מתוכנית פעולה זו, קיימת חשיבות רבה, כפי שכבר צוין בדיון, להפנות משאבים לפעילות הסברה בקרב בני נוער והוריהם ולפיתוח והפעלת קבוצות הורים לצורך הסברה והקניית כלים למניעה ולהתמודדות עם בעיית ההתמכרות.