עבודת סיום קורס: מחויבות ארגונית, שביעות רצון עובדים, מנהיגות ועזיבת עובדים

תקציר העבודה

קשר בין אקלים ארגוני ותחושת מעורבת העובד בארגונים ללא כוונת רווח.
תוכן עניינים
מבוא.
2
סקירה ספרותית.
5
תכונות ארגוניות של ארגונים ללא כוונת רווח.
5
אקלים ארגוני.
6
היווצרות השפעת אקלים ארגוני בתוך ארגון.
11
השפעת אקלים ארגוני וטווח פעולה ותחושת מעורבת העובד.
13
תחושת מעורבת עובדי מלכ"רים.
משפטים מהלך המחקר.
16
כלים.
17
ממצאים.
18
סיכום ודיון.
22
ביבליוגרפיה
2 4
במסגרת המחקר המוגש בזאת תיערך בדיקה של מלכ"רים כארגוני עבודה , כשהנחת הבסיס בעבודה היא כי כבכל ארגון מתקיים בהם אקלים ארגוני המשפיע על תנאי פעילותם של השכירים והמתנדבים הפועלים במסגרתם, על שביעות רצונם ותחושת מעורבותם ונכונותם לתרום לארגון ולהצלחתו.
הנחת המחקר נוספת הנובעת מכך לפיה פעלנו בעבודה בבדיקת הספרות הרלוונטית לנושא הייתה כי הספרות על השפעת האקלים הארגוני על תחושת מעורבות העובד בארגונים ישימה גם למקרה של העובד במלכ"ר.
העבודה תיפתח בסקירת ספרות בתחום הנוגעת לאקלים ארגוני ומידת השפעתו על העובדים בארגון, בהסתמך עליה נעבור להתמקדות על בדיקת מידת ההשפעה על מעורבות עובדים במלכ"רים באמצעות מחקר אמפירי בשטח אותו העברנו ב 73- ארגוני מלכ"רים.
בעבודה המוגשת נבדוק את תחושת המעורבות של העובדים בארגונים ללא כוונת רווח . זאת נעשה לפי בדיקת  הקשר בין תפיסת אקלים ארגוני של העובדים בארגונים ללא כוונת רווח לבין תחושת מעורבותם וכן בין תפיסת טווח הפעולה של העובדים בארגונים ללא כוונת רווח לבין תחושת מעורבותם בהסתמכות על הספרות המקצועית בתחום התנהגות ארגונית.
ההשערות שהעלינו: השערה
1 : קיים קשר חיובי בין תפיסת אקלים ארגוני משתף לבין מעורבות העובדים.
השערה
2 : קיים קשר חיובי בין תפיסת טווח הפעולה לבין מעורבות העובדים.
ההשערות נבדקו בהמשך לסקירה ספרותית על ידי מחקר אמפירי מבוסס על 73 ארגוני מלכ"רים.
לצורך ביסוס המחקר פנינו לספרות בתחום לקבלת הבנה והגדרה של מושג ה 'אקלים הארגוני'.
לדברי Davidson ,(2006),התעוררות מחודשת של התעניינות באקלים הארגוני חלה בשנות השבעים, כאשר פורסמו מספר מאמרי מפתח בנושא, ביניהם אלו של Schneider &  Snyder, (1975), שבדקו את תפיסת הארגון הגלובאלית של היחיד; של Pritchard & Karasick, (1973) שערכו ניתוח לפי גורמים על ממדי האקלים הארגוני,ושל James & Jones, (1976) שחיפשו מהם מימדי האקלים הארגוני אותם ניתן להכליל מתוך המחקרים הרבים שפורסמו.
במחקרן העדכני Shapira- Lishchinsky & Rosenblatt , (2008)מתארות אקלים אתי כנורמות ארגוניות המכוונות את ההתנהגות המוסרית של העובדים וההנהלה במקום העבודה. במחקרן Shapira-Lishchinsky & Rosenblatt ,(2008) מתארות אקלים אתי כמאפיין ארגוני המתאר מהי התנהגות אתית נאותה, וכיצד יש לטפל בנושאים אתיים בקבוצה או בארגון,(Victor & Cullen, 1988).