עבודה זו בוחנת את האופן שבו עקרונות העמותה משתקפים בעבודת המתנדבים בשטח

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4514
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה חברה אזרחית ותנועות חברתיות ספטמבר 2011
תוכן עניינים
מבוא   3
מתודולוגיה    3
עמותת א.ס.ף ומקומה בחברה האזרחית     5
"בין הרצוי למצוי"-  התנדבות בפרויקט המשפחות        8
תפקיד המתנדב         10 קונפליקט בתפקיד- מתנות (לא רק) של כסף 11
סיכום  16
ביבליוגרפיה  18
נספח
1 – דף מידע על "פרויקט משפחות" בא.ס.ף 20 נספח
2 – עקרונות בעבודת ההתנדבות מול המשפחות       22
בישראל, נכון לתחילת שנת 2011, חיים קרוב לשלושים וחמישה אלף (35,000) מבקשי מקלט ופליטים ממדינות שונות באפריקה. רדיפות שלטון, מלחמות אזרחים, מאורעות של רצח עם ומעשי זוועה אחרים אילצו אותם לעזוב את בתיהם ואת ארצות מולדתם ולחפש הגנה בישראל.
בחיי היום יום שלנו נדמה כי כולנו חווים דיסוננס בין דברים שאנו רוצים לעשות, לבין הדברים אותם אנו עושים בפועל.
עבודת מחקר זו מנסה לשפוך אור על דיסוננס זה, אך ברמה המערכתית. בעבודתי זו אני רוצה לבחון באיזה אופן באים לידי ביטוי עקרונות העמותה בעבודת המתנדבים שפועלים בשטח .
לאחר הצגת מתודולוגיית המחקר, אתאר בפרק הראשון את העמותה ואת מקומה בחברה האזרחית, לאחר מכן אבחן את ההתנדבות ב"פרויקט משפחות" תוך התייחסות לדילמות שהפעילות יכולה לעורר אצל המתנדב. לסיכום אעמוד על היחס שנוצר בין ביצוע ההתנדבות בפועל לבין עקרונות העמותה.
מתודולוגיה- הגישה הפרשנית רואה בחוקרת את אחת מכלי המחקר העיקריים, החוקרת מנסה להבין את העולם של הנחקרים כפי שהם חווים אותו, כך שממצאיה מהווים תיאור מעובה של העולם אותו היא חוקרת. המודעות של החוקרת לנוכחות שלה בשדה, הקשר הבלתי אמצעי אל הנחקרים ותשומת לב לריבוי הפרטים מאפשרים אינדוקטיביות שיטתית (יוסיפון, 2002). הפרדיגמה האיכותנית בעלת יתרון יחסי בהשוואה לפרדיגמות אחרות שכן היא מאפשרת לחוקרת לשהות בשדה ומתוך התוודעות לשדה לחלץ את שאלת המחקר. אין זה אומר שהחוקרת אינה מגיעה עם שאלה או מטרה אלא שמתאפשר לה למקד את שאלת המחקר, לבחור באופן שקול ומדויק את אוכלוסיית המחקר, אופן הקשר עימם וכלי המחקר הרצוי למטרת המחקר (גבתון, 2002).