סמינריון בנושא הדין המצוי והדין הרצוי ביישומם של נישואין וגירושין אזרחיים במסגרת שיטת המשפט בישראל

תקציר העבודה

סמינריון בנושא – הדין המצוי והדין הרצוי ביישומם של נישואין וגירושין אזרחיים במסגרת שיטת המשפט בישראל במסגרת הקורס :  דיני נישואין וגירושין תוכן עניינים
תקציר –
3
פרק 1
– מבוא –.
4
– 8
פרק 2 – הדין הדתי והמצוקה האזרחית במשפט הישראלי–… 9 – 14
2 .1 מצוקת הנישואים –9-11
2 .2 מצוקת הגירושים –משפטים-11
פרק 3 – ההיבט ההלכתי –..18-16
פרק 4 – מעמדם המשפטי של הנישאים בנישואין אזרחיים–…19-23
פרק 5 – סמכות השיפוט של בית הדין הרבני לדון בגירושין אזרחיים –24-28
פרק 6 – העילות להתרת נישואין ..29-34
סיכום –…35-37
רשימת מקורות .38-44
"וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים: 'לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ, אֶעֱשֶׂהּ לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" בראשית ב', יח' תקציר תרבויות רבות תופסות את מוסד הנישואין כאיחוד חברתי, המאפשר לזוג לממש את זכותם הלגיטימית להורות. משפחה גרעינית המורכבת מגבר ואישה הנה שיטת השיתוף הנפוצה ביותר ומהווה צורה בסיסית של חלוקת עבודה בהתאם למגדר. בנוסף, הנישואין מתוארים כהתקשרות על פי דין לחיים משותפים באופן קבוע בין גבר ואישה. יחידה זו של יחסים מיניים וכלכליים הנה תופעה תרבותית אוניברסלית. בהתאם לכך, עבודה זו עוסקת בסוגיה אחת מיני רבות מתחום דיני הנישואין והגירושין – הדין המצוי והדין הרצוי ביישומם של נישואין וגירושין אזרחיים במסגרת שיטת המשפט בישראל. מאחר ומדובר במסגרת מצומצמת, הדיון בחיבור זה יוגבל לסוגיית נישואיהם האזרחיים של בני-זוג ששניהם יהודים בלבד. אין אנו דנים בשאלת תוקפם בבית-משפט אזרחי של נישואי-תערובת, היינו, בני-זוג שאחד מהם יהודי והשני אינו יהודי. במדינות רבות, הזכות להינשא נחשבת לזכות אנושית בסיסית. לפיכך, צומצמו או בוטלו לחלוטין מגבלות מסורתיות על הכשירות להינשא ואף מוענקת הזכות להינשא או זכות מקבילה גם לבני זוג מאותו מין. בישראל, עדיין מוטלים מספר מגבלות על יכולתם של זוגות מסויימים להינשא, כגון פסולי החיתון. לאור התפתחות זו, שלילת הזכות להינשא מקבוצות נרחבות של האוכלוסייה הנה בעייתית, ובייחוד כאשר השלילה קשורה בנסיבות אישיות ומשפחתיות הנתפסות בעיני רוב האוכלוסייה כלא רלוונטיות, כגון נישואי כהן וגרושה, נישואי תערובת בין יהודי או יהודיה לבן זוג שאינו יהודי או בן זוג שהרבנות ראה בו כספק יהודי ונישואים בין ממזר או ממזרת לבין מי שאינו מסווג ככזה. המגבלות הללו פוגעות באופן חמור באופייה הליברלי של מדינת ישראל.
      בנוסף, מתעורר קושי מיוחד לאור יישומם של דיני הגירושים בדין הדתי היהודי, בייחוד בעת החלתם בבתי הדין הרבניים בישראל, כגון בעיית העגונות או מסורבות הגט. מכיוון שהגירושים הנם אקט אישי, המתבצע באמצעות נתינת גט לאישה בידי הבעל, לא ניתן להכריז על בני הזוג כגרושים במידה והבעל ברח, נעלם או נעדר עקב מלחמה. בעקבות כך, האישה נותרת עגונה. בעיית בן הזוג העיקש, אשר עומד במריו ומסרב להתגרש, זאת למרות אמצעי הכפייה שננקטו נגדו הנה בעיה נוספת.