בדוק בקורס זכויות אדם ביחסים הבין-לאומיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 90
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2029

תקציר העבודה

מטלת מנחה 11
זכויות האדם ביחסים הבינ"ל תאריך הגשה: 27.11.11
, מטלה יפה במיוחד בהתחשב בכך שזוהי רק התחלה.
ראי הערות ושפרי בעזרתן את המטלות הבאות. אנא הקפידי עוד יותר על ניסוח עצמי ועני על הבונוס. והכי חשוב – המשיכי כך!
3 5 + 37 + 18 = 90 תשובה
1 :
א.
מבוא:
המושג זכויות אדם ביחסים הבינ"ל, הינו מושג המציין הזכויות הבסיסיות להן ראוי כל אדם מעצם טבעו האנושי. כל אחד זכאי להן, ללא קשר לזכויות ולחובות האחרות שיש לו כאדם פרטי, כאזרח, כאיש משפחה וכו'. אלו זכויות אוניברסאליות שכל אדם זכאי להן פשוט משום שהוא אנושי. השיח בדבר זכויות האדם קיים משחר ההיסטוריה (גם אם לא בהכרח הוגדר במילים אלו). הפגיעה בזכויותיהם של בני האדם, בקיומם הפיזי, בחרותם וברכושם, מאפיינת למרבה הצער את החברה האנושית מאז ומעולם. גם בימינו אנו, למרות השיח הרחב והמאמצים האינסופיים זכויותיהם הבסיסיות של אוכלוסיות רבות ברחבי העולם נרמסות באכזריות  שאינה ניתנת להבנה. הרעיון המודרני של זכויות האדם החל להתפתח במשנותיהם של הוגי הדעות במהלך המאות ה-17
וה-18, ואלו שימשו תשתית אידיאולוגית למהפכות פוליטיות וחברתיות באנגליה, בארה"ב ובצרפת. ואולם, המשפט הבינ"ל והיחסים הבינ"ל לא עסקו כלל בזכויות האדם עד ראשית במאה ה-19. מאז ועד תום מלה"ע השנייה הייתה ההתעניינות של הקהילה הבינ"ל מועטה ביותר. הסיבה העיקרית לכך הייתה שהסדר הבינ"ל התבסס על מדינות ריבוניות, ז"א המדינה היא הריבון היחיד בכל הקשור לאזרחיה, ולה סמכות בלעדית על כל הקורה בתחומה.
השואה ואכזריותה הבלתי נתפסת שינתה תפיסה זו, ועוררה את הקהילה הבינ"ל להתחיל ופעול למניעת הישנותן של הזוועות. שיאו של התהליך היה הקמת הוועדה לזכויות האדם של האו"ם (1946), וההכרזה האוניברסאלית על זכויות האדם שאימצה העצרת הכללית של האו"ם (1948). מאז ועד היום השיח בנושא  זכויות האדם נושא בתוכו סוגיות רבות וגישות שונות. למעשה כאן התחלת את התשובה. להבא גשי יותר מהר ללב השאלה, אחרת את עלולה לסטות ממנה הויכוח העיקרי בדבר האוניברסאליות של זכויות האדם קיים בין שתי קבוצות עיקריות: