עבודת סמינריון: התמודדותו של שלטון מפא"י עם עולי צפון אפריקה בסבך העלייה ההמונית בין השנים 1956-1948 –

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 82
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6053
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא –
2 חלק ראשון: קורות יהודי צפון אפריקה מראשית הגיעם ליבשת.
1 א. תקופת יהודי צפון אפריקה תחת שלטון האסלאם (900-642). —  
4 -3
1 ב. יהודי מרוקו כנתיני השלטון הצרפתי (
1 956-1912). –  
6 -5
1 ג .זיקתם של יהודי צפון אפריקה לציונות ולארץ ישראל.  
8 -7
חלק שני: הממשלה והעלייה ההמונית.
2 א. העלייה ההמונית.
– 10-9
2 ב. מחלוקת באשר לעלייה.     11-10 
2 ג. קשיי העולים.
—    13-11
חלק שלישי: עלייתם של יהודי צפון אפריקה.
3 א. עליית יהודי מרוקו והפעלת 'מיון' מטעם השלטון בשנים 1956-1948.   16-14
3 ב. 'מרוקו סכין'- דמותם של עולי צפון אפריקה בעיניי הקולטים. — 17-16
4 . סיכום.
-18
5. רשימה ביבליוגרפית.
– 20-19
עבודת מחקר זו מתמקדת בעלייתם של יהודי צפון אפריקה אופן קליטתם במדינת ישראל.
תבחן השאלה האם עלייתם של יהודי צפון אפריקה במהלך שנות החמישים, לוותה ב'מיון' (סלקציה) מצד השלטון בארץ באותם שנים, שנועדה להגביל את העלייה מבחינת הרכבה. מה הייתה דעתם של קברניטי העלייה ההמונית הן במחלקת הקליטה של  הסוכנות היהודית והן פקידי הממשלה דאז והעומד בראשה דוד בן גוריון.
הדיון בעלייתם של יהודי צפון אפריקה ארצה בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, מזכיר את סיפורם של יהודי אסיה- 'מזרחים' שברובם סבלו מקשיי קליטה בתחומים רבים לרבות הבדלי מנטאליות, והיו תלויים בממשלה שהורכבה ברובה מיהודים 'אשכנזים' .
פתיחת שערי הארץ לעלייה המונית חופשית עם הקמת המדינה לוותה בחשש שנבע בראש וראשונה מסיבות כלכליות. הבאתם מאות אלפי עולים בשנה, קליטתם, שיכונם, מציאת תעסוקה בשבילם והטיפול הרפואי בהם, חייב הקצאת משאבים גדולה. עם עלייתם ארצה ולאורך שנות החמישים התקיים מתח מובנה בין עולי צפון אפריקה לשלטון בישראל. ב-1951 אישרה הנהלת הסוכנות היהודית תקנות הנוגעות ליהודי צפון אפריקה שמתייחסות לצמצום עלייתם על ידי הקשחת תנאי העלייה. דוגמאות לכך היו התחייבות לעבודה חקלאית למשך שנתיים ובדיקות רפואיות יסודיות בהשגחת רופא מהארץ.  אין מטרתו של מחקר זו לדון בתנאיי חייהם של עולי צפון אפריקה במדינה הצעירה וביישובם במחנות העולים , ימי המעברות ותלאותיהם מבחינה תעסוקתית.
למחקר זה מטרה מרכזית אחת-  לעסוק בדרך קליטתה של המדינה את באי העלייה מדינות צפון אפריקה, תוך הבהרת הרקע הנוגע למדיניות הממשלה והעומדים בראשה בהתייחס למחלוקת בדבר העלתם של אלו. הנחת המוצא במחקר זה הייתה כי לאורך כל שנות החמישים סבלו יהודי צפון אפריקה מאפליה על רקע מוצאם. שאלת המחקר: התמודדותו של שלטון מפא"י עם עולי צפון אפריקה בסבך העלייה ההמונית בין השנים 1956-1948.