עבודה סמינריונית בחשבונאות ניהולית מתקדמת ! הנושא: מיקור חוץ

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא                                                                                                                           4
רקע:  מיקור חוץ (Outsourcing)- מהו?                                                                   5
           סקירה ספרותית                                                                                             7
           היתרונות במיקור חוץ                                                                                     9
           החסרונות והסיכונים במיקור חוץ                                                                10  שאלת המחקר והשערות המחקר                                                                             12
השערה
1 : מיקור חוץ פוגע בחדשנות בארגון:          דיון                                         13
                                                                                  מסקנה                                    משפטים השערה
2 : יישום לא מבוקר של אסטרטגיית מיקור חוץ עלול לפגוע בביצועי הארגון:                   דיון                                         17
                                                                                  מסקנה                                    19
השערה
3 : מיקור חוץ משפר את רווחיות הארגון :  דיון                                         21
                                                                                  מסקנה                                    23
סיכום                                                                                                                       24
ביבליוגרפיה                                                                                                              
5 תקציר מנהלים עבודתי היא מחקר תיאורטי אשר בא לענות על השאלה מהן ההשפעות העיקריות של מיקור חוץ על ביצועי הארגון. הספרות האקדמאית בנושא גדושה בדעות אשר בעד ונגד יישום שיטת מיקור החוץ, ולכן המחקר שערכתי ניסה לבדוק האם מומלץ לארגון ליישם את האסטרטגיה הזו.
על מנת לענות על שאלת המחקר ביצעתי סקירה נרחבת של מאמרים הרלוונטיים לנושא. המאמרים הציגו דעות שונות לגבי היתרונות, החסרונות והסיכונים הנובעים מיישום אסטרטגיית מיקור חוץ. על ידי בחינת החומר התיאורטי ועיבודו, נבדקו השערות המחקר והוסקו המסקנות העיקריות.  תוצאות המחקר לא היו חד משמעיות, ולכן קשה היה להכריע האם מיקור חוץ תורם או פוגע בביצועי הארגון. היו מגוון דעות אשר סתרו אחת את השנייה לגביי הקשר בין מיקור חוץ לחדשנות בארגון. כמו כן היו גם סתירות רבות לגביי הקשר של מיקור חוץ לשיפור הרווחיות בארגון. לאור הסתירות הרבות שהתקבלו, ניתן לומר בוודאות שמיקור חוץ היא שיטה שיש לבדוק היטב לפניי שהארגון בוחר ליישם אותה, מאחר וכנראה היא פשוט לא מתאימה לכל ארגון. יש להמשיך לבדוק את הנושא ולנסות להבין למי כן מתאימה השיטה ולמי כדאי להתרחק ממנה כמו מאש.
מבוא
כיום, קיימות מגמות בחברות מובילות בתעשייה להעסקת עובדי קבלן מסיבות שונות, כאשר העיקרית שבהן היא הוזלת עלויות.
שיטת מיקור החוץ שבתה ארגונים רבים ובשנים האחרונות ניתן לראותה בענפים רבים וכן בארגונים ממשלתיים. מטרת השיטה היא למעשה להשאיר בתוך הארגון מערכות ותחומים שהם ליבת הארגון, או שיש לארגון יתרון בשמירתם, ולהוציא אל מחוץ לארגון מערכות שרחוקות מליבת הארגון.
בחרתי בנושא מיקור החוץ בעקבות התפשטותו המהירה ברחבי העולם. הכלכלה העולמית המודרנית מעוררת בשוק תחרות אדירה ובלתי פוסקת. עסק המעוניין להמשיך להתקיים חייב להוזיל את שירותיו, אך יחד עם זאת נדרש להעניק שירותים איכותיים ומהירים. המרדף התמידי אחר הוזלת העלויות מבלי לפגוע באיכות השירות שמציע בית העסק, הביא לכך שהחל מסוף המאה העשרים, תפס השימוש במיקור חוץ תאוצה הולכת וגוברת.
העיתונות גדושה דוגמאות ומקרים של חברות תעשייתיות אשר הצליחו מאוד בעקבות יתרונותיו הרבים של מיקור חוץ, כגון: הקטנת עלויות, שיפור מהירות תגובה, הקטנת זמני המחזור, שיפור החדשנות, גידול בגמישות ובזריזות ושיפור התחרותיות הכללית.
למרות היתרונות הפוטנציאליים של מיקור חוץ הרבים כל-כך, לא חסרים גם הרבה חסרונות וסיכונים הכרוכים ביישום השיטה, כגון:
נאמנות חצויה של הספק, זליגת מידע סודי למתחרים, עלויות חבויות, חשש מפניי יציבות ושרידות הספק וכו'. מטרת העבודה היא לענות על שאלת המחקר מהן ההשפעות העיקריות של מיקור חוץ על ביצועי הארגון. האם מיקור חוץ בסופו של דבר הוא חיובי או שלילי לארגון. האם הוא פוגע בחדשנות או שאולי הוא מגדיל את רווחיות הארגון. על מנת לענות על השאלות הללו ביצעתי סקירה נרחבת של מאמרים אקדמאים הרלוונטיים לנושא הנחקר.