עבודה סמינריונית בדוחות כספיים מאוחדים שקיבלה! הנושא: השפעת פרסום הדוחות הכספיים על מחיר המניה לפניי ואחרי יישום ה-IFRS

תקציר העבודה

מבוא
עבודה זו עוסקת בחשיבות המעבר לדיווח על פי התקינה הבינלאומית IFRS עבור המשקיעים וציבור המשתמשים בדוחות הכספיים. אימוץ התקינה הבינלאומית מהווה עבורם פריצת דרך המעניקה להם כלים טובים יותר לניתוח הדוחות ומציידת אותם בזמן הנאות במידע שימושי, רלוונטי ומהימן יותר.
בעבודתי אני מתכננת לבדוק כיצד משפיע פרסום הדוחות הכספיים על מחיר המניה, לפניי ואחרי יישום ה-IFRS. המערכת החוקית בישראל מחייבת את כלל החברות בעריכת דוחות כספיים בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי חובת הדיווח של חברות ציבוריות גדולה לאין שיעור מזו של חברות פרטיות. ההבדל המשמעותי ביותר בדיווח הכספי של חברות ציבוריות אל מול זה של חברות פרטיות הוא בעובדה הבסיסית שעל חברות ציבוריות להיות חשופות וגלויות לעיני כל, שהרי המידע שהן מפיצות מיועד לכלל הציבור. פערי המידע בין החברות למשתמשים בדוחות נוצרים עקב אינפורמציה א-סימטרית. למשתמשים אין בדוחות את המידע הקיים בידי החברה וכך הערכתם את שווי הפירמה כרוכה במאמצים רבים ולעתים אף בלתי ניתנת לאמידה על ידם. תקנות ה-IFRS נוצרו לאחר פרסום מאמרים רבים אשר הציגו מציאות לפיה קיים נתק בין החשבונאות לבין שוק ההון והמציאות הכלכלית, בעצם הדוחות הכספיים לא היו רלבנטיים לצורך קבלת החלטות בשוק ההון.
מטרת ה- IFRS היא יצירת חשבונאות עדכנית, אמינה ורלוונטית יותר מזו שהייתה קיימת עד אותה עת, ע"י מערכת של כ-40 תקנים בחשבונאות. אחד הרעיונות המרכזיים הינו יצירת זרימת מידע שוטף בצורה מהירה ואמינה לשוק ההון. כך שבעוד ובעבר היו כלולים במאזני החברה נתונים "חבויים", אשר יבואו לידי ביטוי רק בעת מימושם, באה התקינה החדשה ומנסה לתת ביטוי למרכיבים אלו עוד בטרם עת. כך שהדבר יביא להגברת איכות המידע הזורם לשוק ההון, ויביא לתגובה מידית במחירי המניות כך שיתאימו עצמם בצורה רלבנטית יותר לחברה.
על מנת לענות על שאלת המחקר השתמשתי בטכניקת חקר מאורעות. הרעיון שעומד מאחורי טכניקה זו הוא בחינת תגובת מחירי ניירות הערך למאורע כלשהו. חיפשתי חברות אשר התחילו ליישם לראשונה את תקני ה-IFRS ב-1.1.2008. ערכתי 2 מדגמים: המדגם הראשון מתמקד בשנת 2007, לפניי שחברות יישמו את התקינה הבינלאומית. המדגם השני מתמקד בשנת
2 008, השנה שבה חברות יישמו לראשונה את התקינה הבינלאומית. במודל הציפיות בחנתי את הרווח הנקי של כל חברה בשנים 2007-2008. יום האירוע בכל מדגם הוא יום פרסום הדוח השנתי. כמו-כן, חלון האירוע הוא 30 יום לפניי פרסום הדוח ו-60 יום אחרי פרסום הדוח.
בעבודתי הנחתי כי השוק יעיל בגרסה החצי-חזקה, מאחר ופרסום הדוחות הכספיים הוא מידע ציבורי המגיע לכלל המשקיעים באותו זמן וללא כל עלות.
תוצאות המחקר היו מאוד ברורות וחד משמעיות: מחירי המניות הגיבו בצורה הרבה יותר קיצונית לאחר יישום ה-IFRS מאשר לפניי יישום ה-IFRS. כלומר תוצאה זו תמכה בהשערה שבעקבות יישום תקני ה-IFRS מחירי המניות יושפעו יותר.
תוכן עניינים
מבוא -3
סקירה ספרותית …5
תאוריית השוק היעיל –11
השערות המחקר .12
בחירת נתוני המדגם –.12
מתודולוגיה -…13
תוצאות המחקר ..16
ניתוח הממצאים .20 סיכום ומסקנות ..22
ביבליוגרפיה -..23